Pelatihan Cognitive Behavioral Coping Skill Pada Penerima Manfaat Panti Pelayanan Sosial Wanita Wanodyatama Surakarta

  • Berlianti Husna Pradina Univesitas Muhammadiyah Surakarta Indonesia
  • Hylda Hasymi Zahrotul Hamidah Univesitas Muhammadiyah Surakarta Indonesia
  • Rischa Wardiana Sekar Puri Univesitas Muhammadiyah Surakarta Indonesia
  • Wisnu Sri Hertinjung Univesitas Muhammadiyah Surakarta Indonesia
Keywords: cognitive behavioral coping skill, beneficiaries, coping strategies

Abstract

The service activity aims to determine the effect of cognitive behavioral coping skills on improving coping strategy skills in beneficiaries at the "Wanodyatama" Women's Social Service Center Surakarta. Subjects are 22 beneficiaries from representatives of each room. The intervention is cognitive behavioral coping skills with material on skills for stress and how to deal with it adaptively. The activities are carried out offline through assignments, group posters, and poster presentations by group representatives. Coping strategies were measured using the strategic coping scale and the data analysis used Wilcoxon signed-rank paired sample t-test. The results showed a significant increase in the understanding of coping strategies in beneficiaries after the intervention, with the results in the pre-test and post-test of W=21,000, sig=0.008 (p<.001). Therefore, cognitive behavioral coping skills can improve the understanding of coping strategies in beneficiaries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhtar, H., & Helmi, A. F. (2017). Penyusunan dan Identifikasi Properti Psikometris Skala Strategi Koping Akademik pada Mahasiswa. HUMANITAS, 14(2), 164–175. https://doi.org/10.26555/ humanitas.v14i2.6841

Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Astuti, R. T. (2019). Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 5(1), 40–47. https://doi.org/10.26714/jkj.5.1.2017.40-47

Arifiyani, I., & Setijanti, P. (2022). Ruang Publik Sebagai Optimalisasi Pengembangan Diri Remaja dengan Pendekatan Psikologi Arsitektur: Surabaya Youthcenter. Jurnal Sains dan Seni ITS, 10(2), 60–65. https://doi.org/10.12962/j23373520.v10i2.69399

Bisri, M. (2017). Pengaruh Zikir Terhadap Ketenangan Dan Kebahagiaan Manusia, Perspektif Qurani. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 7(2), 87–102. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v7i2.189

Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267–283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267

Dawanti, R., & Koentjoro, K. (2016). Pengaruh Pelatihan Strategi Koping Adaptif Untuk Menurunkan Tingkat Stres pada Wanita Hamil Pranikah. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial, 5(2), 219–229.

Hartatik, H., Subari, S., Munawwaroh, F. F., Haroen, H., & Rahayu, S. H. (2022). Kompetensi Konselor Sebaya Bagi Remaja Berbasis Keagamaan. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 01–16. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i1.1115

Hidayat, F., Hidayat, I., Ghofur, A., & Santoso, F. S. (2021). Penanganan Kesehatan Pasien Reaktif COVID-19 Melalui Terapi Zikir Dan Lingkungan Wawasan Pengalaman Subyektif. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 1–12. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v11i1.424

Khanastren, N. (2018). Hubungan Antara Strategi Problem Focused Coping dan Kualitas Hidup pada Orangtua yang Memiliki Anak Tunadaksa. Universitas Islam Indonesia.

Laili, N., Lestari, N., Purnamasari, V., & Tanoto, W. (2022). Optimalisasi Mekanisme Koping Masyarakat Menghadapi Pandemi yang Berkepanjang. SPIKesNas-Seminar Publikasi Ilmiah Kesehatan Nasional, 1(1), 193–198.

Mahardhani, F. O., Ramadhani, A. N., Isnanti, R. M., Chasanah, T. N., & Praptomojati, A. (2020). Pelatihan Strategi Koping Fokus Emosi untuk Menurunkan Stres Akademik pada Mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 6(1), 60–75. https://doi.org/ 10.22146/gamajpp.55253

Mahmud, R., & Uyun, Z. (2016). Studi Deskriptif Mengenai Pola Stres pada Mahasiswa Praktikum. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 52–61. https://doi.org/10.23917/indigenous.v1i1.4970

Maryam, S. (2017). Strategi Coping: Teori dan Sumberdayanya. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101–107.

Mulyana, D. A., & Nugroho, P. S. (2020). Hubungan Antara Pengetahuan Gizi dan Gejala Stres Dengan Gizi Kurang pada Remaja. Borneo Student Research, 2(1), 474–479.

Muslim, M. (2020). Manajemen Stress pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2), 192–201. https://doi.org/10.55886/ esensi.v23i2.205

Nadjih, D., & Ari Bowo, A. N. (2021). Hypno Family Melalui Metode Psychodrama Untuk Mengoptimalkan Potensi Dalam Menjalankan Peran Sebagai Anggota Keluarga. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 49–62. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.692

Octaviani, M., Herawati, T., & Tyas, F. P. S. (2018). Stres, Strategi Koping dan Kesejahteraan Subjektif pada Keluarga Orang Tua Tunggal. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 11(3), 169–180. https://doi.org/ 10.24156/jikk.2018.11.3.169

Rahmawati, A., & Asyanti, S. (2017). Fenomena Perilaku Agresif pada Remaja dan Penanganan Secara Psikologis. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Individu di Era Revolusi Informasi, 1–10.

Rohsenow, D. J., & Pinkston-Camp, M. M. (2016). Cognitive-Behavioral Approaches. Oxford Library of Psychology, 2(18), 531. el.

Sani, U. A. (2019). Strategi Koping Wanita Dewasa Awal Ditinjau dari Spiritualitas dan Resiliensi. Jurnal An-Nafs, 13(2), 85–95.

Sanjiwani, A. A. S., Kurniawan, A., & Budisetyani, I. P. W. (2020). Pelatihan Strategi Koping pada Narapidana Remaja di Lembaga Pemasyarakatan. Intuisi : Jurnal Psikologi Ilmiah, 12(1), 82–92. https://doi.org/10.15294/intuisi.v12i1.22275

Sarnoto, A. Z., & Wibowo, S. (2021). Membangun Kecerdasan Emosional Melalui Zikir Dalam Perspektif Al-Quran. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 55–68. https://doi.org/https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v11i1.740

Semaraputri, S. A. K. T., Hamidah, H., & Budisetyani, I. G. A. P. W. (2020). Cognitive-Behavioral Coping Skill pada Narapidana yang Sedang Menjalani Program Rehabilitasi. Jurnal Diversita, 6(2), 183–193. https://doi.org/https://doi.org/10.31289/diversita.v6i2.4102

Ulpa, E. P. (2019). Strategi Koping pada Siswa SMA di Kota Malang. Psikoislamika : Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 12(1), 65–69. https://doi.org/10.18860/psi.v12i1.6397

Western Governors University. (2020). Adult Learning Theories and Principles.

Published
2023-08-07
How to Cite
Pradina, Berlianti, Hylda Hamidah, Rischa Puri, and Wisnu Hertinjung. “Pelatihan Cognitive Behavioral Coping Skill Pada Penerima Manfaat Panti Pelayanan Sosial Wanita Wanodyatama Surakarta”. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 8, no. 2 (August 7, 2023): 409 - 422. Accessed July 23, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/nuansaakademik/article/view/1591.
Section
Articles