Pengaruh Model Pembelajaran Berbantuan Multimedia Terhadap Hasil Belajar Matematika
Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SD
Abstract
The study was conducted to determine the effect of multimedia-assisted learning models on mathematics learning outcomes based on learning styles in fifth grade students in Cisoka District. The population is 165 fifth grade students at SDN Jeungjing I, II and III while the research sample is 74 students. Research instruments in the form of questionnaires and tests. The first hypothesis is the value of Fcount = 199.36 and the value of Ftable = 3.97, the second hypothesis is the mean value of the experimental class analytical learning style is 44 with a standard deviation of 1.854, while the global learning style is 11 standard deviations of 2.278, the third hypothesis is the Fcount = 137 .16 and the value of Ftable = 4.13, the fourth hypothesis the value of Fcount = 454.59 and the value of Ftable = 4.13, the fifth hypothesis the value of Fcount = 601.183, the value of Ftable = 3.91. The results of the analysis show the effect of multimedia-assisted learning models on mathematics learning outcomes based on the learning styles of fifth grade students in Cisoka District.
Downloads
References
Anggitasari, B. dan Sutama. 2019. Gaya Dan Hasil.belajar Matematika Pada Siswa SMK. Jurnal Managemen Pendidikan. http://journals.ums.ac.id/ index.php/jmp/article/view/6396
Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Bloom, 1976. Human Characteristic and School Learning. New York : McGraw Hill Book Co
Daryanto. 2011. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Fraenkel, Jack. R., and Norman E. Wallen. 2012. How to Design and Evaluate Research in Education 8th Edition. Boston: McGraw-Hill Higher Education.
Ghufron, M. dan Risnawati, N.R. 2014. Teori - Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-. Ruzz Media
Haroen, Hilman. 2018. “Gaya Belajar Siswa Bagi Burhanuddin Zarnuji.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 8(1):17–34.
Hartono, Bambang. 2013. Sistem Informasi Manajemen Berbasis Komputer. Jakarta: Rineka Cipta.
Hevriansyah & Megawanti. 2017. “Pengaruh Kemampuan Awal terhadap Hasil.belajar Matematika.” JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(1), 37. https://doi.org/10.30998/jkpm.v2i1.1893
Irham, M dan Wiyani, N. 2013. Psikologi Pendidikan : Teori dan Aplikasi Dalam Proses Pembelajaran, Jogyakarta : Ar-Ruzz Media
Jabar, Abdul dan Indah Budiarti. 2016. “Pengaruh Kreativitas Terhadap Hasil.belajar Matematika Siswa Kelas Viii SMPN 2 Banjarmasin”. Jurnal Pendidikan Matematika. 2 (2): 85-90.
Lamatenggo, Nina, dkk. 2011. Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Mardiah, Ainal. 2022. “Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Irasional Melalui Penerapan Model Pembelajaran The Power Of Two Siswa Kelas X MIA 2 SMAN 1 BUKIT Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020.” Intersections 7(1):20–29. doi: 10.47200/INTERSECTIONS.V7I1.1134.
Nabillah, T., & Abadi, P. A. 2019. Faktor Penyebab Rendahnya Hasil.belajar Siswa. Sesiomadika, 2(3), 659–663. http://journal.unsika.ac.id/ index.php/sesiomadika
Nasruddin, Muhammad, Toto Hermawan, Diyah Sari, Tri Ratna Herawati, dan Juhri Juhri. 2021. “Integrasi Pendidikan Akidah dan Matematika dalam Novel Guru Aini Karya Andrea Hirata.” Intersections 6(2):22–29. doi: 10.47200/INTERSECTIONS.V6I2.820.
Nawi, M. 2012. “Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Penalaran Formal Terhadap Hasil.belajar Matematika Siswa Sekolah Menengah Atas (Swasta) Al Ulum Medan.” Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9 (1): 81 – 96
Putra, Aji Permana, dan dias Prasetyo. 2022. “Peran Etnomatematika Dalam Konsep Dasar Pembelajaran Matematika.” Intersections 7(2):1–9. doi: 10.47200/INTERSECTIONS.V7I2.1312.
Runtukahu dan Kandou. 2014. Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak. Berkesulitan Belajar. Yogyakarta : Ar-ruz Media
Rusman, dkk. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan. Komunikasi : Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta:Rajawali.
Setyowati, Erna, Ika Septi Hidayati, dan Toto Hermawan. 2020. “Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika Di MTs Darul Ulum Muhammadiyah Galur.” Intersections 5(2):26–37. doi: 10.47200/intersections.v5i2.553.
Shadiq, F. 2014. Pembelajaran Matematika Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Copyright (c) 2022 Muhamad Idris, Suroyo Suroyo, Yus Alvar Saabighoot, Houtman Houtman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.