Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek dan Kemampuan Berfikir Kreatif
Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of the study was to obtain information about the effect of using project-based learning models and creative thinking skills on social studies learning outcomes. The research was conducted at SDN Tigaraksa IV. The population is 130 students with a sample of 64 respondents. The instruments used are questionnaires and tests. Data analysis using T-test. The threshold value of Sig to determine the magnitude of the influence of the learning model is 0.000 <0.05 and the tcount is 4.083 <ttable 2.738. The threshold value of Sig creative thinking ability and student learning outcomes is 0.000 < 0.05 and the tcount value is 43.186 < t table 2.738 with a significant value between variables on student learning outcomes of 0.000 < 0.05 and the F arithmetic value is 1865,006> 4,150. The results of the analysis show that there is an influence between project-based learning and creative thinking skills on student learning outcomes
Downloads
References
Afriana, J. 2015. Project Based Learning, Makalah Untuk Memenuhi Tugas Mata Kuliah Pembelajaran IPA Terpadu. Bandung: Pendidikan IPA Sekolah Pascasarjana UPI Bandung.
Goodman, B., & Stivers, J. 2010. Project-based learning. Educational psychology, 2010, 1-8. Diunduh dari http://www.fsmilitary.org/pdf/ Project_Based_Learning.pdf.
Gultom, Poltak. 2022. “Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar PAI Dan BP Materi Bersikap Dan Berperilaku Jujur Menggunakan Aplikasi Voice Note Whatsapp Pada Siswa Kelas V SDN 173105 Tarutung Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/2022.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 1(1):43–56.
Hamalik, O. 2014. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Imroatun, Imroatun, Adella Fadilatunnisa, Nur Hasanah, dan Supriati Hardi Rahayu. 2021. “Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini.” Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini 3(2):55–67. doi: 10.35473/IJEC.V3I2.1005.
Istarani. 2012. Model Pembelajaran Inovatif, Medan: Media Persada
Khodijah, N. 2016. Psikologi Belajar. Palembang: IAIN Raden Fatah Press
Koyimah, Koyimah. 2021. “Penerapan Pembelajaran Think Pair Share Untuk Menaikkan Motivasi dan Hasil Belajar.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(2):115–24. doi: 10.47200/ JNAJPM.V6I2.797.
Munandar, U. 2012. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat Cet. 2. Jakarta:Rineka. Cipta
Pangestu, Widya Trio. 2021. “The Effort of Developing Students’ Creative Thinking Ability in Elementary School: Needs Analysis.” Journal of Education Research and Evaluation 5(3):466–72. doi: 10.23887/JERE.V5I3.32566.
Purwanto. 2014. Evaluasi Hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Salichah, Susi Mar’atun. 2021. “Meningkatkan Minat Serta Hasil Belajar PAI Dan BP Melalui Metode Diskusi Kelompok.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(2):103–14. doi: 10.47200/ JNAJPM.V6I2.798.
Sani. 2014. Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Sapriya. 2009. Pendidikan IPS. Bandung: Rosda Karya.
Sugiyono, 2018 Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta
Sulaeman, M. 2016. Aplikasi Project Based Learning (PBL) untuk Membangun Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa . Jawa Barat: Bioma.
Susanto, A. 2015 Teori Belajar Dan Pembelajaran Disekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media.
Tasmini, Tasmini. 2022. “Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Subtema Kegiatan Di Sore Hari Melalui Whatsapp Group Dengan Pendampingan Orang Tua.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 1(2):121–36.
Copyright (c) 2022 Ihah Parihah, Tita Rosita, Yus Alvar Saabighoot, Houtman Houtman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.