Pengaruh Model CIRC dan Teknik Close Reading Terhadap Membaca Kritis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia

Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar

  • Atit Hermawati Universitas Terbuka Indonesia
  • Houtman Houtman Universitas Muhammadiyah Palembang Indonesia
  • Lidwina Sri Ardiasih Universitas Terbuka Indonesia
  • Yus Alvar Saabighoot Universitas Terbuka Indonesia
Keywords: CIRC, close reading, literacy, critical reading

Abstract

This study was conducted to determine the effect of the CIRC model and close reading techniques on critical reading literacy in Indonesian language subjects for 5th graders at SDN Perumnas Tangerang. This research was conducted with a population of 171 students. The research sample was 42 students with an explanation of 21 students in the experimental class and 21 students in the control class. The research instrument used an observation sheet and a test sheet. Data analysis using T-test. From the results of the CIRC class hypothesis test, it was found that tcount (3.556) > ttable (1.720). Hypothesis test results for the Close Reading class Sig. (2-tailed) < 0.05 that is 0.04 and t count (3.146) > t table (1.720). Anova test with sig = 0.000 <0.05, Fcount (8.309) > Ftable (4.325). The results of the analysis showed that there was an effect of the CIRC model and close reading technique on critical reading skills and the simultaneous effect of the CIRC model and close reading technique on students' critical reading ability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andra, Vebbi. 2019. “Korelasi Antara Kemampuan Membaca Kritis Dengan Kemampuan Menulis Argumentasi Siswa Kelas Vii A Smp Negeri 9 Kota Bengkulu.” Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 1(1):77–86. doi: 10.29300/DISASTRA.V1I1.1904.

Eppley, Karen. 2019. “Close reading: What is reading for?” Curriculum Inquiry 49(3):338–55. doi: 10.1080/03626784.2019.1631701.

Hartati, Tatat, dan Anggi Citra Apriliana. 2021. “Pengaruh Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Terhadap Literasi Siswa Sekolah Dasar.” Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 10(1):31–42. doi: 10.33578/jpfkip.v10i1.8091.

Haryadi, (2006), Retorika Membaca, Model, Metode, dan Teknik. Semarang : Rumah Indonesia

Hasriyanti, dan Andi Nur Caesaria Ramadhani. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas.” LaGeografia 18(1):36–42. doi: 10.35580/LGA.V18I1.10974.

Linda, Wirda. 2021. “Hubungan Keterampilan Membaca Kritis Dengan Keterampilan Menulis Teks Berita Siswa SMP N 1 Kecamatan Mungka Kabupaten Lima Puluh Kota.” Jurnal Edukasi 1(1):1–11.

Mandel, Scott. 2014. “Fairness and Critical Thinking in Classroom Discussions.” The New Teacher Toolbox: Proven Tips and Strategies for a Great First Year 26–31. doi: 10.4135/9781483350493.N6.

Mawadah, Ade Husnul. 2018. “Pemanfaatan Big Book Sebagai Media Literasi Anak Usia Dini.” aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3(1):57–72.

Najimuddin, Aziz. 2021. “Implementasi Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Talking Stick (CLTTS) Bagi Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Di SMPN 1 Mandirancan.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(1):11–24.

Ngalimun, 2015, Strategi dan Model Pembelajaran, Yogyakarta: Aswaja Pressindo

Nurista, D., Rumiri, & Nababan. 2015. The Use of Cooperative Integrated Reading Composition CIRC Method in Improving Writing Ability of Narrative Te t of The Second Year Students of SMAN 4 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 2 2, 1 -11.

Payumi, Cecep Munawar, dan Yayu Fatimah Hartati. 2018. “The Use Of Close Reading Technique To Improve Students Reading Comprehension.” PROJECT (Professional Journal of English Education) 1(3):187–94. doi: 10.22460/PROJECT.V1I3.P187-194.

Prawira, Gandjar Sukma, Yeti Mulyati, dan Vismaia S. Damaianti. 2019. “Peranan Membaca Kritis Terhadap Perkembangan Literasi Informasi Pada Teks Propaganda.” in Seminar Internasional Riksa Bahasa.

Restuningsih, Made Anita, Dantes Nyoman, dan Nyoman Sudiana. 2017. “Kemampuan Membaca Kritis Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Minat Membaca Pada Siswa Kelas V SD Kristen Harapan Denpasar.” PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia 1(1):45–54. doi: 10.23887/JPDI.V1I1.2680.

Riana, Riana. 2021. “Kemampuan Membaca Kritis di Tinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis dan Minat Membaca pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Gunungsitoli.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 5(2):625–31. doi: 10.33487/EDUMASPUL.V5I2.2193.

Sirait, Lince. 2021. “Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Masalah, Fakta Dan Opini Sebuah Artikel Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(2):179–90. doi: 10.47200/JNAJPM.V6I2.890.

Sulistiyo, Rozib. 2017. “Pengembangan Kecerdasan Emosional Bagi Siswa Kelas Awal Madrasah Ibtidaiyyah Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 7(1):45–58.

Susiprayati, Ni Komang, Ni Wayan Arini, dan Ignatius I. Wayan Suwatra. 2014. “Penerapan Model Pembelajaran CIRC Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Wacana Narasi Siswa Kelas V SD No.3 Panjianom.” MIMBAR PGSD Undiksha 2(1). doi: 10.23887/JJPGSD.V2I1.2419.

Tarigan, D. 2009. Membina Keterampilan Menulis Paragraf dan Pengembangannya. Bandung : Angkasa.

Published
2023-04-13
How to Cite
Hermawati, Atit, Houtman Houtman, Lidwina Ardiasih, and Yus Saabighoot. “Pengaruh Model CIRC Dan Teknik Close Reading Terhadap Membaca Kritis Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia”. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 8, no. 1 (April 13, 2023): 1 - 12. Accessed April 26, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/nuansaakademik/article/view/1348.
Section
Articles