PENINGKATAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR FISIKA MATERI GERAK LURUS MELALUI PEMBELAJARAN DARING BERBASIS WHATSAPP GROUP SISWA KELAS X IPA-1 SMA NEGERI 1 SIBORONGBORONG SEMESTER 2 TAHUN PELAJARAN 2020/2021

  • Jan Piter Saragih SMA Negeri 1 Siborongborong
Keywords: whatsapp group, activity, learning achievement

Abstract

The purpose of this research is to increase the activeness and learning achievement of students in learning physics in straight motion material with online learning based on Whatsapp Group. The type of research is classroom action research. The research subjects were 18 students. Data collection techniques using test techniques, observation and documentation. Data validation is done by triangulation. Data analysis used descriptive analysis of percentage technique. The results showed that the activeness of students in the initial study was only 12 students or 33.33%, increased to 23 students or 63.89% in the first cycle, and 94.44% or 34 students in the second cycle. The increase in student learning outcomes from the average in the initial study of 65.83 rose to 73.82 in the first cycle, and 85.28 in the second cycle, with a learning completeness level of 9 students (25%) in the initial study, increasing to 50% or 18 students in the first cycle, and 33 students or 91.67% in the second cycle.

References

Alimuddin.Tawany Rahamma, dan M. Nadjib. 2015. Intensitas Penggunaan E-Learning Dalam Menunjang Pembelajaran Mahasiswa Program Sarjana Di Universitas Hasanuddin. Skripsi Tidak Diterbitkan

Anton, M, Mulyono. 2001. Aktivitas Belajar. Bandung. Yrama.

Bilfaqih, Y., Qomarudin, M.N., 2015. Esensi Penyusunan Materi Daring Untuk Pendidikan Dan Pelatihan. Yogyakarta: DeePublish

Eko Kuntarto 2017. Kefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Diperguruan Tinggi” Journal Indonesian Language Education and Literature / ILE&E/Vol.3 No. 1

Eliningsih, E. (2021). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Manajemen Pengelolaan Kelas Di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Supervisi Klinis Pengawas Di SDN 15 Perawang. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 25–36.

Jumiatmoko. (2016). Whatsapp Messenger Dalam Tinjauan Manfaat dan Adab. Wahana Akademika, 51-66.

Kartika, A. R. 2018. Model Pembelajaran Daring. Journal of Early Childhood Care & Education

Mastoah, I., & MS, Z. (2020). Kendala Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Belajar Pada Masa Covid 19 Di Kota Serang. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 121–128.

Mundilarto. 2010. Penilaian Hasil Belajar Fisika. Yogyakarta : P2IS. UNY.

Putra, A. P. (2021). EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN ONLINE SELAMA PANDEMI COVID-19, METODE DAN EVALUASI. Intersections, 6(1), 13–22.

Putri, P. O. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Math untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Intersections, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.47200/intersections.v5i2.550

Sanjaya, Wina. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana.

Setyowati, E., Hidayati, I. S., & Hermawan, T. (2020). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika Di MTs Darul Ulum Muhammadiyah Galur. Intersections, 5(2), 26–37. https://doi.org/10.47200/intersections.v5i2.553

Supriyono, Widodo. 2012. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Surur, A. M., & Nadhirin, A. U. (2020). Manajemen Waktu Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Pada TK Dharma Wanita 1 Baleturi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2).

Suryadi, Edi. 2018. Strategi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Published
2021-08-01
How to Cite
SaragihJ. (2021). PENINGKATAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR FISIKA MATERI GERAK LURUS MELALUI PEMBELAJARAN DARING BERBASIS WHATSAPP GROUP SISWA KELAS X IPA-1 SMA NEGERI 1 SIBORONGBORONG SEMESTER 2 TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Intersections, 6(2), 38-46. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i2.897