REGRESI LINEAR BERGANDA DALAM UJI PENGARUH SIKAP DAN PERILAKU TERHADAP KEINGINAN MENABUNG SANTRI PADA BANK SYARIAH

  • Navirta Ayu STAIYO Wonosari
  • Ahmad Zamroni STAIYO Wonosari
  • AHMAD SYAFII RAHMAN Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Toto Hermawan Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
Keywords: Attitude, Behavior, Desire to Save

Abstract

Economy is the main thing and must be experienced by every human being in this world, so that the economy is always developing so rapidly, so is the Islamic economy which is currently developing rapidly to compensate for conventional economics. The Islamic economy has a function as a filter for the economic activities of every Muslim in the world, because in the concept of its implementation it has principles based on the strength of the Muslim Al-Qur'an and Sunnah that avoid usury, gharar and maysir. This study uses a quantitative method, which uses a questionnaire as a measurement tool, while the object of research is the Islamic boarding school students in Yogyakarta, and the variables studied are the attitude and behavior of students toward saving desires in Islamic banks. The results showed that the students 'attitudes and behavior had a positive effect on students' desire to save at Islamic banks.

References

Ahmadi, A. (2004). Psikologi Sosial. Rineka Cipta.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Antonio, M. S. (2001). Bank Syari’ah Dari Teori Ke Praktek. Gema Insani.

Azwar, S. (2008). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya (2 ed.). Pustaka Pelajar.

Budiutomo, T. W. (2014). BUNGA BANK DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Academy of Education Journal, 5(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v5i1.110

Budiutomo, T. W. (2021). PENERAPAN SIMBOL OPERASI MATEMATIKA SEDERHANA SEBAGAI DASAR MENGHILANGKAN ESSENSI BUNGA BANK DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Intersections, 6(1), 54–63. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.592

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention an Behavior: an Introduction The Theory and research. Addison- Wesley Publising Co.

Hasan, I. (2004). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Bumi Aksara.

Ahmadi, A. (2004). Psikologi Sosial. Rineka Cipta.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Antonio, M. S. (2001). Bank Syari’ah Dari Teori Ke Praktek. Gema Insani.

Azwar, S. (2008). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya (2 ed.). Pustaka Pelajar.

Budiutomo, T. W. (2014). BUNGA BANK DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Academy of Education Journal, 5(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v5i1.110

Budiutomo, T. W. (2021). PENERAPAN SIMBOL OPERASI MATEMATIKA SEDERHANA SEBAGAI DASAR MENGHILANGKAN ESSENSI BUNGA BANK DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Intersections, 6(1), 54–63. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.592

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention an Behavior: an Introduction The Theory and research. Addison- Wesley Publising Co.

Hasan, I. (2004). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Bumi Aksara.

Hermawan, T. (2021). ESTIMASI KURVA REGRESI SPLINE PADA DATA LONGITUDINAL DENGAN METODE KUADRAT TERKECIL. Intersections, 5(2), 17–25. https://doi.org/10.47200/intersections.v5i2.583

Hidayat, F., Mulawarman, A. D., & Santoso, F. S. (2017). Islamic Microfinance Standard 2014 Edisi Revisi. Fakultas Pendidikan Psiokologi.

Mar’at. (1984). Sikap Manusia Perubahan Serta Pengukurannya. Ghalia Indonesia.

Mastuhu. (1994). Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren. INIS.

Muhaimin, & Mujib, A. (1991). Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofik dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Trigenda Karya.

Muthohar, A. (2007). Ideologi Pendidikan Pesantren, Pesantren di Tengah Arus Ideologi-Ideologi Pendidikan. Pustaka Rizki Putra.

Nugroho, A. P., Hidayat, A., & Kusuma, H. (2017). The influence of religiosity and self-efficacy on the saving behavior of the Іslamic banks. Banks and Bank Systems, 12(3), 35–47. https://doi.org/10.21511/bbs.12(3).2017.03

Pandoman, A. (2019). Urgensi Berdirinya Bank Sentral Syariah Di Indonesia. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 9(2), 153–170.

RI. (2008). Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008 tentang Perbankan Syariah.

Santoso, F. S. (2020a). Lingkungan Keluarga Sebagai Awal Pengembangan Kewirausahaan Islam. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(1), 13–22. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i1.418

Santoso, F. S. (2020b). Motivasi Keagamaan Konsumen Muslim Dalam Penggunaan Bank Syariah. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 103–116. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i2.577

Setiadi. (2003). Perilaku Konsumen, Konsep dan Implikasi untuk strategi dan penelitian pemasaran. Prenada Media.

Sudarsono, H. (2007). Konsep Ekonomi Islam, Suatu Pengantar (1 ed.). Ekonisia.

Sumarwan. (2011). Perilaku Konsumen. PT. Ghalia Indonesia.

Tim Penyusun. (2011). Pedoman Umum Good Governance Bisnis Syariah. Komite Nasional Kebijakan Governance.

Tim Penyusun. (2013). Al-qur’an Terjemahan. Pustaka Al-Mubin.

Umar, H. (2002). Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Usman, A. (2012). Kiai Mengaji Santri Acungkan Jari (1 ed.). Pustaka Pesantren.

Published
2021-08-02
How to Cite
AyuN., ZamroniA., RAHMANA., & HermawanT. (2021). REGRESI LINEAR BERGANDA DALAM UJI PENGARUH SIKAP DAN PERILAKU TERHADAP KEINGINAN MENABUNG SANTRI PADA BANK SYARIAH. Intersections, 6(2), 1-10. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i2.686