SNOWBALL THROWING SEBAGAI MODEL PEMBELAJARAN GUNA PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA MADRASAH IBTIDAIYYAH BIDANG MATEMATIKA

  • Umi Musaropah STAI Yogyakarta Wonosari
  • Muhamad Mahali STAI Yogyakarta Wonosari
  • Daluti Delimanugari STAI Yogyakarta Wonosari
  • Muhammad Agus Najib STAI Yogyakarta Wonosari
  • Mimi Indah Lestari STAI Yogyakarta Wonosari
  • Muh. Nasruddin Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
Keywords: Snowball Throwing, cooperative learning, student activity, mathematics

Abstract

Classroom action research was motivated by the less active attitude of the Class V students of MI Negeri 4 Gunungkidul. located in MI Negeri 4, located in Dusun Semenrejo, Pulutan Village, Wonosari District, Gunungkidul Regency in learning mathematics. The Snowball Throwing learning model is expected to be able to improve it, especially in the material of addition and subtraction of fractions with different denominators on. This research was conducted during July 2019. Data was collected through observation, interviews and documentation. The research was carried out for two sessions continuously to produce according to expectations where the achievement was achieved through learning as many as 22 students. Therefore it is suggested that the teacher can apply the SbT type of cooperative learning model to other materials. Variations can be made within the framework of cooperative learning that is adapted to the material and conditions

References

Agustina Tyas Asri Hardini, & Akmal, A. (2017). PENERAPAN METODE SNOWBALL THROWING BERBANTUAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(1), 233–245.

Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Delimanugari, D. (2018). Pengembangan Media Permainan Ilmu Pengetahuan Alam untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar MI/ SD di Gunung Kidul Jogjakarta. FONDATIA, 2(2), 117–135. https://doi.org/10.36088/fondatia.v2i2.130

Depdiknas. (2005). Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.

Fatihah, N., & Nadjih, D. (2017). Hubungan Pendidik Dan Terdidik Dalam Al-Quran. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 7(2), 73–86.

Hermawan, T. (2016). PENGARUH KEMAMPUAN BERTANYA TERHADAP HASIL BELAJAR. Intersections : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 1(1), 52–62. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V1I1.521

Hidayati, I. S., & Weardani, D. (2020). UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN METODE COOPERATIVE SCRIPT. Intersections : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 30–37.

Huda, M. (2015). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Pustaka Pelajar.

Lestari, M. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Cd Pembelajaran Terhadap Kemampuan. Jurnal KONSTANTA, 1(1).

Nurmalawati. (2009). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil belajar siswa pada Mata Pelajaran IPA Tentang Materi Energi Panas Dan Sifatnya. Journal Civics & Social Studies, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.31980/2655-7304.v3i1.585

Observasi Keaktifan Siswa. (2019).

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan Penelitian Tindakan Kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 9(1), 49–60.

Putri, P. O. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Math untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Intersections : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 15–20.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan. Kencana.

Sarumaha, Y. A. (2016). Perubahan Pembelajaran Yang Berpusat Pada Guru Ke Berpusat Pada Siswa. Intersections, 1(1).

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzzetenna.

Suparmin, & Rochma, A. N. (2017). Buku Siswa Matematika Untuk SD/MI Kelas V. CV Mediatama.

Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.

Wahyu Ratriningsih, M. S. W. I. (2014). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Snowball Throwing Dengan Alat Peraga. EKUIVALEN - Pendidikan Matematika, 7(3), 240–245. https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v7i3.1033

Wardhiana, S., Sri Asri, A., & Suniasih, W. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPESNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR PKn KELAS V SD NEGERI 1 BUNGBUNGAN. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).

Published
2020-08-01
How to Cite
MusaropahU., MahaliM., DelimanugariD., NajibM., LestariM., & NasruddinM. (2020). SNOWBALL THROWING SEBAGAI MODEL PEMBELAJARAN GUNA PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA MADRASAH IBTIDAIYYAH BIDANG MATEMATIKA. Intersections, 5(2), 38-47. https://doi.org/10.47200/intersections.v5i2.605