TAHAP DEFINISI DALAM FOUR-D MODEL PADA PENELITIAN RESEARCH & DEVELOPMENT (R&D) ALAT PERAGA EDUKASI ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN SAINS DAN MATEMATIKA ANAK USIA 5-6 TAHUN

  • Birru Muqdamien UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Umayah Umayah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Juhri Juhri UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Desty Puji Raraswaty UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
Keywords: Educational play tools, Research & Development, early Childhood, science and mathematics

Abstract

Educational play tools (APE) have become a necessity during AUD learning because they are full of educational materials that can be adapted to their growth. This development research aims to produce a product in the form of a ladder snake APE in improving the cognitive abilities of children aged 5-6 years in the fields of science and mathematics at RA Mafatihul Ulum, Serang City, Banten Province. This type of research involves using a number of methods and types of research and going through various stages of research sessions, so each session is carried out to achieve its respective objectives. The Four-D Model development model suggested by Sivasailam This model consists of 4 development stages, namely; Define (defining), Design (Design), Develop (development) and Disseminate (deployment). The definition stage offered in the 4D model consists of several stages of analysis, namely curriculum analysis, needs analysis, student analysis, concept analysis, task analysis and formulation of learning objectives

References

Astutik, K. D. (2017). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Wayang Ular Tangga (Walarta) Untuk Pengenalan Nilai-nilai Karakter Pada Anak TK Kelompok B. Pendidikan Guru PAUD S-1, 6(3), 289–299.

Fathurohman, O. (2017). Hakikat Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini Di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 27–36.

Handayani, N. (2015). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Melalui Permainan Ular Tangga Anak Kelompok A Tk Dharma Wanita Sumberjo Kecamatan Kademangan Kabupaten Blitar Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Haryati, S. (2013). RESEARCH AND DEVELOPMENT (R&D) SEBAGAI SALAH SATU MODEL PENELITIAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN.

Hijriati. (2017). Peranan Dan Manfaat Ape Untuk Mendukung Kreativitas AUD. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 59–69.

Imroatun, I. (2014). Permainan Tradisional Sebagai Pembelajaran Kecakapan Sosial Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Sains Psikologi, 3(1), 1–11.

Istri Ratna Dewi, A., Semara Putra, D. K. N., & Nyoman Wirya, I. (2016). PENERAPAN METODE BERMAIN MELALUI PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK KELOMPOK A. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 4(2). https://doi.org/10.23887/PAUD.V4I2.7625

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 58 Tahun 2009 tentang Standar Pendidikan. Anak Usia Dini, (2009).

Mujib, F., & Rahmawati, N. (2011). Metode Permainan-Permainan Edukatif dalam Belajar Bahsa Arab. Diva Press.

observasi. (2019).

Permadi, H. (2018). Pengembangkan Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. UNJ.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan RnD. ALFABETA.

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosda Karya.

Tintia, N. (2018). Penggunaan alat permainan edukatif lego dala mengembangkan kreativitas anak usia 3-4 tahun di creativkids and U Art Bandar Jaya Timur. In Universitas Negeri Raden Intan Lampung. FTK UIN Raden Intan Lampung.

wawancara Maimunah. (2019).

Zaman, B., & Hernawan, A. H. (2014). Media dan Sumber Belajar TK. Penerbit Universitas Terbuka.

Published
2021-02-01
How to Cite
Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. (2021). TAHAP DEFINISI DALAM FOUR-D MODEL PADA PENELITIAN RESEARCH & DEVELOPMENT (R&D) ALAT PERAGA EDUKASI ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN SAINS DAN MATEMATIKA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Intersections, 6(1), 23-33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589