UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN METODE COOPERATIVE SCRIPT

Authors

  • Ika Septi Hidayati Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Dita Weardani Universitas Cokroaminoto Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.47200/intersections.v5i1.512

Keywords:

Cooperative script, learning achievement

Abstract

The purpose of this study was to determine the appropriate application of the cooperative script method in order to improve the learning achievement of the fifth grade students of SD Negeri Prembulan. The results of this study indicate that: (1) In general the application of the appropriate cooperative script method is effective in improving mathematics learning achievement, (2) The increase in mathematics learning achievement of the fifth grade students of SD Prembulan in the pre-cycle is 65.07 in the first cycle of 78, 31 in cycle II of 86.39

References

Agus Suprijono. 2009. Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arifin, Zainal. 2011. PenelitianPendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar. 2008. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Catur Supatmono. 2009. Matematika Asyik. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia

Istarani. 2011. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan : Media Persada. Tersedia : http://www.jaringinfo.com/2013/07/model-pembelajaran-cooperative-script. html. (diakses 7 september 2013).

Oemar Hamalik. 2010. Psikologi Belajar & Mengajar. Bandung: sinar Baru Algensindo

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sukaryanto, 2012. Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Matematika Dengan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Siswa Kelas VII B SMP Taman Dewasa Ibu Pawiyatan Yogyakarta Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.

Thursan Hakim. 2012. Belajar Secara Efektif. Jakarta: Pustaka Pembangunan Swadaya Nusantara

Winkel, S J. 2004. Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi

Downloads

Published

2020-02-01

How to Cite

Hidayati, I. S., & Weardani, D. (2020). UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN METODE COOPERATIVE SCRIPT. Intersections: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 21–29. https://doi.org/10.47200/intersections.v5i1.512