PENINGKATAN HASIL BELAJAR PEMBELAJARAN JARAK JAUH MATERI TEKS EKSPLANASI MENGGUNAKAN MODEL DIRECT INSTRUCTION BERBASIS KELOMPOK DENGAN MEDIA AUDIOVISUAL
PADA SISWA KELAS VI SDN 1 KEDUNGASEM KECAMATAN SUMBER SEMESTER 1 TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Abstract
The research aims to increase the interest and learning outcomes of class VI students at SDN 1 Kedungasem Sumber District semester 1 of the 2021/2022 academic year through the application of a group-based direct instruction model. This type of research is Classroom Action Research. The research subjects were 15 students. Data collection techniques using tests, observation and documentation. Data validation with triangulation techniques. The analysis technique is descriptive quantitative and qualitative. The results showed an interest in learning the initial conditions of 3 students (20%), to 9 students (60%) in the first cycle, and 13 students (87.50%) in the second cycle. The increase in learning outcomes was 56.67, an increase of 66.67 and in the second cycle of 78.33, with the learning mastery of 3 students (20%) in the initial study, 60% or 9 students, and in the last cycle it became 87.50%, or 13 students out of 15 students.
References
Arikunto, Suharsimi. (2003). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2009). Penelitian Tindakan. Yogyakarta:Aditya Media
Arsyad A., (2014). Pokok-pokok Manajemen Pengetahuan Praktis Bagi Pimpinan
dan Eksekutif, Yogyakarta : Penerbit Buku Pustaka Pelajar
Asih Widi Wisudawati, E. S. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto, (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya.
Hamdani, (2011), Strategi Belajar Mengajar, Pustaka Setia, Bandung
Hidayati, I. S., Putri, P. O., & Sarumaha, Y. A. (2021). Peningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Prembulan Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI). Intersections, 6(2), 30–37. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V6I2.1111
Imroatun, I., Fadilatunnisa, A., Hasanah, N., & Rahayu, S. H. (2021). Implementasi Bermain Lego Sebagai Pembelajaran Harian Untuk Pengembangan Kreatifitas Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 55–67. https://doi.org/10.35473/IJEC.V3I2.1005
Musaropah, U., Ayu Zita Sari, N., Hermawan, T., & Nasruddin, M. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Congklak Pada Pembelajaran Operasi Hitung Bagi Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar. Intersections, 7(1), 11–19. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V7I1.973
Nurbaety, H. (2021). Peningkatan Kemampuan Memahami Pembacaan Cerpen Melalui Model Pembelajaran Berpikir Induktif Dengan Media Film Pendek. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 169–178. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i2.888
Sarinem, & Putri, P. O. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATH UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWAA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Intersections, 5(1), 15–20. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V5I1.511
Sianturi, D. (2021). Peningkatan Keterampilan Guru Mengadakan Video Pembelajaran Melalui Kegiatan iHT Dengan Aplikasi Zoom Cloud Meeting. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 155–168. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i2.887
Suprijono, Agus. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakrta: Pustaka Pelajar
Sutikno, Sobry. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Lombok: Holistica.
Trianto. (2014). Mendesaian Model Pembelajaran Inovatic, Progresif dan Kontekstual. Surabaya : Prenadamedia Group.
Umayah, U., Juhri, J., Muqdamien, B., Fauzia, W., & Maulida Qolbiyah, S. M. (2021). PENGGUNAAN BALOK CUISENIARE UNTUK MEDIA PENGENALAN BILANGAN BAGI ANAK USIA DINI. Intersections, 6(1), 34–42. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.590
Copyright (c) 2022 Juminah Juminah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.