PELAKSANAAN KUNJUNGAN KELAS UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL BAGI GURU
DI SDN 1 BABAKTULUNG PADA SEMESTER 2 TAHUN PELAJARAN 2021/2022
Abstract
Abstract
The aim of the research is to improve skills in using audiovisual media for teachers at SDN 1 Babaktul. The research subjects were 6 teachers. Data collection techniques with observation and documentation techniques. Data validation with triangulation techniques. Qualitative data analysis method. The results showed that the teacher's skill in using audiovisual media in the initial conditions was 47.62 (LOW) and the first cycle was 69.35 (ENOUGH) and in the last cycle it was 91.07 (VERY GOOD). Classical completeness in the initial condition that no teacher has been declared complete increases to 3 teachers or 50% and in the last cycle to 6 teachers or 100%. From the explanation above, it can be concluded that conducting class visits is proven to improve the skills of teachers at SDN 1 Babaktul in using audiovisual media.
References
Amirullah dan Budiyono, Haris, (2014), Pengantar Manajemen, Yogyakarta: Graha Ilmu
Arief S. Sadiman, R. Rahardjo, Anung Haryono, Harjito. (2014). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada,
Arikunto, Suharsimi. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arsyad¸ Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Bateman, Thomas S, dan Snell, Scott A. (2014), Management, Alih Bahasa : Ratno Purnomo dan Willy Abdillah McGraw-Hill Education (Asia) dan Salemba Empat, Jakarta.
Djamarah Syaiful Bahri. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Hamzah, Amir. (2000). Media Audio-Visual untuk. Pengajaran,Penerangan dan Penyuluhan. Jakarta: PT Gramedia
Rahman at all. (2016). Peran Strategis Kapala Sekolah pada Meningkatkan Mutu
Pendidikan. Jatinangor: Alqaprint.
Sahertian, Mataheru, Frans, (1985), Prinsip dan Teknik Supervisi Pendidikan,. Surabaya: Penerbit Usaha Nasional.
Sutisna, Oteng. (1993). Administrasi Pendidikan, Bandung: Angkasa.
Wahjosumidjo. (2012). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Mansyur, Umar, Erick Irawadi Alwi, dan Ihramsari Akidah. 2022. “Peningkatan Keterampilan Guru dalam Memanfaatkan Google Form sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 7(1):23–34. doi: 10.47200/jnajpm.v7i1.1112.
Musaropah, Umi, Nur Ayu Zita Sari, Toto Hermawan, dan Muh Nasruddin. 2022. “Efektivitas Penggunaan Media Permainan Congklak Pada Pembelajaran Operasi Hitung Bagi Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar.” Intersections 7(1):11–19. doi: 10.47200/INTERSECTIONS.V7I1.973.
Nurbaety, Hetti. 2021. “Peningkatan Kemampuan Memahami Pembacaan Cerpen Melalui Model Pembelajaran Berpikir Induktif Dengan Media Film Pendek.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(2):169–78. doi: 10.47200/jnajpm.v6i2.888.
Setyowati, Erna, Ika Septi Hidayati, dan Toto Hermawan. 2020. “Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika Di MTs Darul Ulum Muhammadiyah Galur.” Intersections 5(2):26–37. doi: 10.47200/intersections.v5i2.553.
Umayah, Umayah, Juhri Juhri, Birru Muqdamien, Wulan Fauzia, dan Siti Mintani Maulida Qolbiyah. 2021. “PENGGUNAAN BALOK CUISENIARE UNTUK MEDIA PENGENALAN BILANGAN BAGI ANAK USIA DINI.” Intersections 6(1):34–42. doi: 10.47200/intersections.v6i1.590.
Copyright (c) 2022 Supriyanto Supriyanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.