PENERAPAN MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL MUATAN PEMBELAJARAN IPA MATERI SIFAT-SIFAT CAHAYA PADA SISWA KELAS IV SDN JATISARI KECAMATAN SLUKE KABUPATEN REMBANG TAHUN PELAJARAN 2018/2019
Abstract
This study aims to determine the learning outcomes of plant structure material in fourth grade students of SDN Jatisari through the use of project based learning models. This type of research is classroom action research (CAR). The research subjects were 30 students. Data collection techniques by observation, interviews, and documentation. The data analysis used is descriptive qualitative data analysis. The results showed that the mastery of the first cycle with the classical percentage of 53% (medium) and the second cycle with the classical percentage of 87% (very good). Affective domain learning outcomes increased from 66.75% (good), in the second cycle the percentage was 78% (good). Psychomotor learning outcomes increased from a percentage of 65.65% (good), while in the second cycle the percentage was 78.05% (good). From the explanation above, it can be concluded that the application of the Project Based Learning model can improve learning outcomes for fourth grade students at SDN Jatisari in the science learning content of the material properties of light.
References
Conny R. Semiawan. 1999. Perkembangan dan Belajar Peserta Didik. Depdikbud.
Darmodjo dan Kaligis. 1993. Pendidikan IPA di Sekolah. Jakarta: Depdiknas
imroatun, imroatun, Adella Fadilatunnisa, Nur Hasanah, dan Supriati Hardi Rahayu. 2021. “IMPLEMENTASI BERMAIN LEGO SEBAGAI PEMBELAJARAN HARIAN UNTUK PENGEMBANGAN KREATIFITAS ANAK USIA DINI.” Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini 3(2):55–67. doi: 10.35473/IJEC.V3I2.1005.
Jacobson & Bergman. 1980. Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara
Juhji, Juhji. 2016. “Pembelajaran Sains Pada Anak Raudhatul Athfal.” aṣ-ṣibyān: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 1(1):49–59.
Kamdi. 2007. Manajemen Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah
Koyimah, Koyimah. 2021. “Penerapan Pembelajaran Think Pair Share Untuk Menaikkan Motivasi dan Hasil Belajar.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(2):115–24. doi: 10.47200/JNAJPM.V6I2.797.
Mahanal, 2009. Pembelajaran Project Based Learning. Jakarta: Gramedia
Putri, Prihastini Oktasari. 2020. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Math untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Intersections 5(2):1–8. doi: 10.47200/intersections.v5i2.550.
Santyasa. 2006. Pembelajaran Inovatif: Model Kolaboratif, Basis Proyek, dan Orientasi NOS. Makalah Semnas. SMA 2 Semara Pura
Sirait, Lince. 2021. “Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Masalah, Fakta Dan Opini Sebuah Artikel Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6(2):179–90. doi: 10.47200/JNAJPM.V6I2.890.
Sudjana. 2009. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung : Sinar Baru Algesindo
Sugihartono, 2007. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara
Thomas, 2000. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Usman Samatowa, 2006. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Rajawali Pers
Copyright (c) 2022 Masmulyono Masmulyono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.