Penguatan Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Bagi Guru Dalam Pembentukan Karakter

Authors

  • Yusutria Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Yuzarion Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Hendra Darmawan Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Sutipyo, R Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Rina Febriana Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Yuherman universitas PGRI Sumatera Barat Padang
  • Egi Nur Hudatun Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Nimas Wening Kurniannur Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Amadatul Firdausyah Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.47200/gemi.v5i1.2854

Keywords:

Al-Islam and Muhammadiyah, Ibnu Juraimi, Character, Values, Strengthening.

Abstract

Strengthening of Islam and Muhammadiyah for teachers in character building of students at the Ibnu Juraimi Muhammadiyah Islamic Boarding School in Yogyakarta. To improve the strengthening of Islam and Muhammadiyah for teachers. This training aims to build the character of students. Strengthening was carried out on December 5 and 19, 2024. The methods used were; 1). Participatory and interactive approach. 2). Initial delivery of material. 3). Assessment and Feedback. 4). Post-training coaching and mentoring. 5). Socialization and Distribution of Results. The results of the training showed an increase in teachers' understanding in character building of students through Islam and Muhammadiyah using various strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baidarus. (2018). Muhammadiyah Dan Pendidikan Karakter di Indonesia. Jurnal ISLAMIKA, 1(2), 25–44.

Bambang Triyono, E. M. (2023). Transformasi Nilai-Nilai Islam melalui Pendidikan Pesantren : Implementasi dalam Pembentukan Karakter Santri. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(1), 147–158.

Djauhari, A. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Dengan Metode Shibghah. Instruksional, 2(2), 93–102. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/instruksional/article/view/9735

Dwi Rahmawati, D. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Siswa dalam Pembelajaran Al-Islam dan Kemuhammadiyahan di SMA Muhammadiyah 2 Surakarta. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 1–12.

Fitri, D. R., Khumairah, W., Auliyati, T., Khotimah, H., & Kunci, K. (2024). Identifikasi , Penanaman dan Digitalisasi Tanaman Obat Keluarga ( Toga ) Pada Gang Hijau Cemara Rt . 09 / 05 Kelurahan Glodok Pendahuluan Metode dan Strategi. DIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(4), 136–142. https://doi.org/10.57101/dimasjurnal

Hadi, M. F., & Jayadi, M. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Al-Islam dan Kemuhamadiyahan dalam Membentuk Karakter Sosial dan Kepemimpinan Siswa di SMK Muhammadiyah 5 Cakru Kabupaten Jember. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial (JMPIS), 5(4), 1167–1176.

Hasanah, N. (2024). Penguatan Nilai Al Islam dan Kemuhammadiyahan guru TK ‘ Aisyiyah Kota Mataram Melalui Baitul Arqom. El-Khidmat; Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1–9.

Islahuddin, M. (2022). Peran Mata Kuliah Aik Dalam Pembentukan Karakter Nasionalis Untuk Mencegah Radikalisme Agama Bagi Mahasiswa Unmuh Gresik. Studia Religia : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(1), 53–62. https://doi.org/10.30651/sr.v6i1.13176

Ismu Supriyatin, Dluha Mutammimah, & Juleha. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Islami dalam Mata Kuliah Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (AIK) pada Pascasarjana UMT. Masterpiece: Journal of Islamic Studies and Social Sciences, 2(3), 128–133. https://doi.org/10.62083/tr8bcz40

Istiningsih. (2018). Kepemimpinan Pendidikan. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Press. https://doi.org/10.31227/osf.io/5gmx4

Kaharuddin, S., Malli, R., & Lamabawa, D. (2024). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Muhammadiyah. Polyscopia, 1(3), 91–100. https://doi.org/10.57251/polyscopia.v1i3.1354

Khairuddin, K., & Sagaf, U. (2024). Penguatan Al-Islam Kemuhammadiyahan Bagi Guru Di Lingkungan Pondok Pesantren Al-Ikhlas Muhammadiyah Kota Bima. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 42–49. https://doi.org/10.52266/taroa.v3i1.2549

Laila, Z., & Nidaan, N. (2024). Analisis pembelajaran Al-Islam dan Kemuhammadiyahan dalam membentuk nilai-nilai religius. Journal of Islamic Education and Innovation, 5(2), 78–88.

Muhidin, N., Qothrun, A., & Rahmah, N. (2025). Peranan Pondok Pesantren Dalam Sistem Pendidikan Nasional. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 2(2), 82–94. https://doi.org/10.53491/jiep.v2i2.1248

Pitri, A., Hastuti, D., Wati, D. E., Vera, A., Pramudyani, R., & Dahlan, U. A. (2024). Penanaman Karakter Religius Melalui Pembelajaran Al- Islam Dan Kemuhammadiyahan. Jurnal Pelita PAUD, 8(2), 349–361.

Ponandi, O. (2020). Internalisasi Nilai-nilai Al-Islam dan Internalization of Muhammadiyah and Islamic. Journal of Islamic and Muhammadiyah, 1(1), 15–19.

Risman, K. (2022). Pendidikan Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Siswa SMA Muhammadiyah 1 Baubau. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(2), 1–23.

Sari, E. (2024). Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Sebagai Dasar Karakter Pendidikan Keagamaan Di Indonesia. Tadris, 18(01), 69–82.

Sikki, M. A., Syahruddin, M., Makassar, U. M., & Artikel, I. (2024). Peran Pembina Dalam Membentuk Karakter Santri Kelas VIII MTs Pondok Pesantren Darul Arqam Muhammadiyah Punnia Kab. Pinrang. Journal of Internationa lMultidisciplinary Research, 2(3), 115–123. https://doi.org/https://doi.org/10.62504/66egr057

Sutarman, Y. (2021). The Education of School Cultural Values to Increase the Students ’ Character Values of the Muhammadiyah School in the Pandemic covid 19 Era. AL-ASASIYYA: Journal Basic of Education (AJBE), 5(2), 47–58.

Syafutra, W., Remora, H., & Sovensi, E. (2022). Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ) Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ). Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(2), 108–118. https://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/JPPM/article/view/917/526

Wahab, A., Shabariah, R., Wiratmoko, R. M. R., Setyani, R. L., Syarifuddin, F., Sari, R. N., Etika, D., & Selatan, T. (2021). Penguatan Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Pada Kader Senior Aisyiyah Agar Terus Berkarya Dan Tetap Produktif. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMJ, 1–5.

Wakit, S., Rusdiyanto, R., Rais, R., Kamaruddin, I., & Dacholfany, M. I. (2023). The Implementation of Al-Islam Kemuhammadiyahan Character Education in Muhammadiyah Charity Business. Halaqa: Islamic Education Journal, 7(1), 57–66. https://doi.org/10.21070/halaqa.v7i1.1637

Wijayanti, P. N. R., & Amrullah, M. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Religius Berbasis Kelas Melalui Pembelajaran Al-Islam Kemuhammadiyahan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), 7136–7142. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i7.4819

Yani Fitriyani, Oman Hadiana, Asep Usamah, Dodi Ahmad Haerudin, & Mustaid. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Penguatan Pendidikan Nilai Al Islam. Journal of Innovation and Sustainable Empowerment, 2(2), 53–59. https://doi.org/10.25134/jise.v2i2.49

Yusutria, ed all. (2022). Teacher Professionality Of Al-Islam And Kemuhammadiyahan (AIK) In Implementing Religious Values For Students At Muhammadiyah Nitikan SD Yogyakarta During The Covid-19 Pandemic. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1038–1054.

Yusutria, E. a. (2022). Strengthening and Kemuhammadiyahan -Based Character Education at Muhammadiyah Elementary School Nitikan Yogyakarta. Al-Ta’lim, 29(1), 35–50. https://doi.org/10.15548/jt.v29i1.711

Zohriah, A., Firdaos, R., & Maulana, A. F. (2025). Manajemen di Lembaga Pesantren. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 11(2), 8–20. https://doi.org/https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/9953

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Yusutria, Yuzarion, Hendra Darmawan, Sutipyo, R, Rina Febriana, Yuherman, Egi Nur Hudatun, Nimas Wening Kurniannur, and Amadatul Firdausyah. “Penguatan Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Bagi Guru Dalam Pembentukan Karakter ”. Gemi: Jurnal Penelitian dan Pengabdian 5, no. 1 (June 26, 2025): 13–28. Accessed December 5, 2025. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/gemi/article/view/2854.

Issue

Section

Articles