Penguatan Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Bagi Guru Dalam Pembentukan Karakter
DOI:
https://doi.org/10.47200/gemi.v5i1.2854Keywords:
Al-Islam and Muhammadiyah, Ibnu Juraimi, Character, Values, Strengthening.Abstract
Strengthening of Islam and Muhammadiyah for teachers in character building of students at the Ibnu Juraimi Muhammadiyah Islamic Boarding School in Yogyakarta. To improve the strengthening of Islam and Muhammadiyah for teachers. This training aims to build the character of students. Strengthening was carried out on December 5 and 19, 2024. The methods used were; 1). Participatory and interactive approach. 2). Initial delivery of material. 3). Assessment and Feedback. 4). Post-training coaching and mentoring. 5). Socialization and Distribution of Results. The results of the training showed an increase in teachers' understanding in character building of students through Islam and Muhammadiyah using various strategies.
Downloads
References
Baidarus. (2018). Muhammadiyah Dan Pendidikan Karakter di Indonesia. Jurnal ISLAMIKA, 1(2), 25–44.
Bambang Triyono, E. M. (2023). Transformasi Nilai-Nilai Islam melalui Pendidikan Pesantren : Implementasi dalam Pembentukan Karakter Santri. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(1), 147–158.
Djauhari, A. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Dengan Metode Shibghah. Instruksional, 2(2), 93–102. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/instruksional/article/view/9735
Dwi Rahmawati, D. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Siswa dalam Pembelajaran Al-Islam dan Kemuhammadiyahan di SMA Muhammadiyah 2 Surakarta. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 1–12.
Fitri, D. R., Khumairah, W., Auliyati, T., Khotimah, H., & Kunci, K. (2024). Identifikasi , Penanaman dan Digitalisasi Tanaman Obat Keluarga ( Toga ) Pada Gang Hijau Cemara Rt . 09 / 05 Kelurahan Glodok Pendahuluan Metode dan Strategi. DIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(4), 136–142. https://doi.org/10.57101/dimasjurnal
Hadi, M. F., & Jayadi, M. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Al-Islam dan Kemuhamadiyahan dalam Membentuk Karakter Sosial dan Kepemimpinan Siswa di SMK Muhammadiyah 5 Cakru Kabupaten Jember. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial (JMPIS), 5(4), 1167–1176.
Hasanah, N. (2024). Penguatan Nilai Al Islam dan Kemuhammadiyahan guru TK ‘ Aisyiyah Kota Mataram Melalui Baitul Arqom. El-Khidmat; Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1–9.
Islahuddin, M. (2022). Peran Mata Kuliah Aik Dalam Pembentukan Karakter Nasionalis Untuk Mencegah Radikalisme Agama Bagi Mahasiswa Unmuh Gresik. Studia Religia : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(1), 53–62. https://doi.org/10.30651/sr.v6i1.13176
Ismu Supriyatin, Dluha Mutammimah, & Juleha. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Islami dalam Mata Kuliah Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (AIK) pada Pascasarjana UMT. Masterpiece: Journal of Islamic Studies and Social Sciences, 2(3), 128–133. https://doi.org/10.62083/tr8bcz40
Istiningsih. (2018). Kepemimpinan Pendidikan. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Press. https://doi.org/10.31227/osf.io/5gmx4
Kaharuddin, S., Malli, R., & Lamabawa, D. (2024). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Muhammadiyah. Polyscopia, 1(3), 91–100. https://doi.org/10.57251/polyscopia.v1i3.1354
Khairuddin, K., & Sagaf, U. (2024). Penguatan Al-Islam Kemuhammadiyahan Bagi Guru Di Lingkungan Pondok Pesantren Al-Ikhlas Muhammadiyah Kota Bima. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 42–49. https://doi.org/10.52266/taroa.v3i1.2549
Laila, Z., & Nidaan, N. (2024). Analisis pembelajaran Al-Islam dan Kemuhammadiyahan dalam membentuk nilai-nilai religius. Journal of Islamic Education and Innovation, 5(2), 78–88.
Muhidin, N., Qothrun, A., & Rahmah, N. (2025). Peranan Pondok Pesantren Dalam Sistem Pendidikan Nasional. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 2(2), 82–94. https://doi.org/10.53491/jiep.v2i2.1248
Pitri, A., Hastuti, D., Wati, D. E., Vera, A., Pramudyani, R., & Dahlan, U. A. (2024). Penanaman Karakter Religius Melalui Pembelajaran Al- Islam Dan Kemuhammadiyahan. Jurnal Pelita PAUD, 8(2), 349–361.
Ponandi, O. (2020). Internalisasi Nilai-nilai Al-Islam dan Internalization of Muhammadiyah and Islamic. Journal of Islamic and Muhammadiyah, 1(1), 15–19.
Risman, K. (2022). Pendidikan Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Siswa SMA Muhammadiyah 1 Baubau. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(2), 1–23.
Sari, E. (2024). Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Sebagai Dasar Karakter Pendidikan Keagamaan Di Indonesia. Tadris, 18(01), 69–82.
Sikki, M. A., Syahruddin, M., Makassar, U. M., & Artikel, I. (2024). Peran Pembina Dalam Membentuk Karakter Santri Kelas VIII MTs Pondok Pesantren Darul Arqam Muhammadiyah Punnia Kab. Pinrang. Journal of Internationa lMultidisciplinary Research, 2(3), 115–123. https://doi.org/https://doi.org/10.62504/66egr057
Sutarman, Y. (2021). The Education of School Cultural Values to Increase the Students ’ Character Values of the Muhammadiyah School in the Pandemic covid 19 Era. AL-ASASIYYA: Journal Basic of Education (AJBE), 5(2), 47–58.
Syafutra, W., Remora, H., & Sovensi, E. (2022). Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ) Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ). Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(2), 108–118. https://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/JPPM/article/view/917/526
Wahab, A., Shabariah, R., Wiratmoko, R. M. R., Setyani, R. L., Syarifuddin, F., Sari, R. N., Etika, D., & Selatan, T. (2021). Penguatan Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Pada Kader Senior Aisyiyah Agar Terus Berkarya Dan Tetap Produktif. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMJ, 1–5.
Wakit, S., Rusdiyanto, R., Rais, R., Kamaruddin, I., & Dacholfany, M. I. (2023). The Implementation of Al-Islam Kemuhammadiyahan Character Education in Muhammadiyah Charity Business. Halaqa: Islamic Education Journal, 7(1), 57–66. https://doi.org/10.21070/halaqa.v7i1.1637
Wijayanti, P. N. R., & Amrullah, M. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Religius Berbasis Kelas Melalui Pembelajaran Al-Islam Kemuhammadiyahan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), 7136–7142. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i7.4819
Yani Fitriyani, Oman Hadiana, Asep Usamah, Dodi Ahmad Haerudin, & Mustaid. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Penguatan Pendidikan Nilai Al Islam. Journal of Innovation and Sustainable Empowerment, 2(2), 53–59. https://doi.org/10.25134/jise.v2i2.49
Yusutria, ed all. (2022). Teacher Professionality Of Al-Islam And Kemuhammadiyahan (AIK) In Implementing Religious Values For Students At Muhammadiyah Nitikan SD Yogyakarta During The Covid-19 Pandemic. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1038–1054.
Yusutria, E. a. (2022). Strengthening and Kemuhammadiyahan -Based Character Education at Muhammadiyah Elementary School Nitikan Yogyakarta. Al-Ta’lim, 29(1), 35–50. https://doi.org/10.15548/jt.v29i1.711
Zohriah, A., Firdaos, R., & Maulana, A. F. (2025). Manajemen di Lembaga Pesantren. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 11(2), 8–20. https://doi.org/https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/9953
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yusutria, Yuzarion, Hendra Darmawan, Sutipyo, R, Rina Febriana, Yuherman, Egi Nur Hudatun, Nimas Wening Kurniannur, Amadatul Firdausyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


