PENGGUNAAN SARANA DAN PRASARANA UNIT KEGIATAN MAHASISWA PECINTA ALAM DALAM MENINGKATKAN PRESTASI NON-AKADEMIK MAHASISWA UNIVERSITAS COKROAMINOTO YOGYAKARTA

  • Lely Nurarifah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Imam Machali UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Musakal Musakal UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Agryanda Agryanda UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Keywords: mapala, prestasi mahasiswa, sarana prasarana

Abstract

This research was conducted to determine the use and utilization of facilities and infrastructure in supporting the non-academic achievements of students who enter and become members of Mapala Unisco. This research will discuss about: a) how the facilities and infrastructure of Mapala Unisco; b) how to utilize the facilities and infrastructure of Mapala Unisco; and c) how the impact of Mapala Unisco facilities and infrastructure in improving non-academic achievement. The method used in this study is descriptive qualitative. The facilities and infrastructure owned by Mapala Unisco are used to carry out four divisions: rock climbing, rafting, caving, and mountain forest. The lack of complete tools is owned, making the maximum achievement obtained by Mapala Unisco.

References

Administratoruntidar. (2015). Mapala Sulfur Unitidar Taklukkan Gua Jomblang. Untidar.Ac.Id.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Cetakan I). CV Jejak.

Asmawi, M. R. (2005). Strategi Meningkatkan Lulusan Bermutu Di Perguruan Tinggi. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 66–71.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, K. (2016). KBBI VI Daring. Kbbi.Kemdikbud.Go.Id. https://kbbi.kemdikbud.go.id/

Datus Salam, M. A., & Rosy, B. (2022). Pengaruh Sarana Prasarana dan Kualitas Pelayanan Administrasi Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil terhadap Kepuasan Masyarakat. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 9(3), 377–391.

Estiningtyas, N., Annisa, R. R., & Ratri, P. M. (2022). Orientasi Masa Depan Aktivis Mahasiswa Pecinta Alam. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(8), 2514–2521. http://www.ulilalbabinstitute.com/index.php/JIM/article/view/597%0Ahttp://www.ulilalbabinstitute.com/index.php/JIM/article/download/597/493

Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(2), 115–121.

Firdaus, F., & Komaini, A. (2020). Tinjauan Pengelolaan Olahraga Rekreasi Arung Jeram Club Young Shark Rafting di Sungai Ombilin. Jurnal Stamina, 3(1), 55–66. http://www.nber.org/papers/w16019

Hartoni, H., Amirudin, & Subandi. (2018). Impelementasi Manajemen Sarana Dan Prasarana Di Sekolah Menengah Kejuruan. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), 178–185.

Karim, B. A. (2020). Pendidikan Perguruan Tinggi Era 4.0 dalam Pandemi Covid-19 (Refleksi Sosiologis). Education and Learning Journal, 1(2), 102–112. http://[email protected]

Meimuharani, Nazaruddin, & Anggraini, I. (2019). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan untuk Menignkatkan Kualitas Pembelajaran di MAN 4 Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi, 5(3), 248–253. https://jim.unsyiah.ac.id/pendidikan-ekonomi/article/view/14922

Murdan, Rahmawati, & Safaredha, E. D. (2014). Prestasi Akademik dan Non Akademik Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Angkatan 2012 Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin. JPM IAIN Antasari, 02(1), 63–72.

Nurkarima, I., Wati, M., & Puspitasari, N. (2020). Sistem Monitoring Penelusuran Minat dan Bakat Mahasiswa. Explore, 10(2), 25.

UU RI No. 12/2012 tentang Pendidikan Tinggi, Undang Undang (2012).

Ristekdikti, D. J. (2022). Pedoman Pelaksanaan Kegiatan Organisasi Kemahasiswaan Tahun 2022. Kemdikbudristek.

Saputra, D. A., Pujianto, D., Illahi, B. R., & Raibowo, S. (2021). Perkembangan Pembinaan Olahraga Extreme Panjat Tebing Mahasiswa Pecinta Alam se-Provinsi Bengkulu. SPORT GYMNASTICS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(2), 194–200. https://doi.org/10.33369/gymnastics.v2i2.15876

Silaban, N. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Sarana dan Prasarana Pembelajaran dengan Tingkat Prestasi Mahasiswa di UNIHAZ. Manajer Pendidikan, 10(4), 362–366.

Sinta, I. M. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana. Jurnal Isema, 4(1), 77–92.

Sopian, A. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(2), 43–54. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i2.47

Stapala. (2020). Gunung Hutan. Stapala.Id.

Published
2023-12-30
How to Cite
NurarifahL., MachaliI., MusakalM., & AgryandaA. (2023). PENGGUNAAN SARANA DAN PRASARANA UNIT KEGIATAN MAHASISWA PECINTA ALAM DALAM MENINGKATKAN PRESTASI NON-AKADEMIK MAHASISWA UNIVERSITAS COKROAMINOTO YOGYAKARTA. GEMI, 3(1), 19-28. https://doi.org/10.47200/gemi.v3i1.2153
Section
Articles