Manajemen Lembaga Pengembangan Tilawatil Quran (LPTQ) Kecamatan Medan Area Dalam Pembinaan Qari Dan Qariah
DOI:
https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v4i2.2905Keywords:
Management, LPTQ, Coaching, Qori and QoriahAbstract
This descriptive qualitative research aims to examine the management of the Medan Area District Quran Recitation Development Institute (LPTQ) in the process of coaching qari and qariah. Data collection techniques through interviews, observations, and documentation studies. The research informants include LPTQ administrators, coaches, and fostered participants. The results shows that LPTQ carries out a management process that includes program planning, routine training, and periodic evaluation. The coaching program includes mastery of tajweed, fasohah, vocal techniques, and mental strengthening in preparation for the competition. The support of experienced coaches, synergy with community leaders, and the existence of internal selection events are the driving factors for the success of coaching. However, constraints on funding, facilities and participant motivation are challenges to be resolved. Overall, the management of LPTQ Medan Area District is quite effective in producing outstanding reciters and reciters, although strengthening of resources and innovation is still needed
Downloads
References
Adawiya, A. N., & Ruslan, M. (2024). Program Lptq Pengembangan Tilawatil Qur ’ An ) Dalam Peningkatan Kualitas Baca Al-Qur’an Siswa Di Smks Dwitunggal 2 Tanjung Morawa. Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 447–454. Https://Doi.Org/10.29313/Tjpi.V13i2.14233
Arfa, A. (2020). Pola Manajemen Lptq Provinsi Maluku. Jurrnal Fikratuna, 8(1), 59–82.
Fauziah, R. (2024). Strategi Inovatif Dalam Pembinaan Tilawah Al-Qur’an Berbasis Teknologi. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 78-92.
Fitriani, R., & Supriyadi, D. (2021). Strategi Optimalisasi Kinerja Lembaga Keagamaan Dalam Meningkatkan Mutu Sdm. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Dakwah, 6(1), 48
Fachrurrozi, Z. A., Irwan, M., Nasution, P., & Sibarani, F. H. (2024). Sistem Informasi Manajemen Berbasis Web Untuk Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur ’ An ( Lptq ) Kota Medan. Data Sciences Indonesia, 4(2), 10–21. Https://Doi.Org/2. Https://Doi.Org/10.47709/Dsi.V4i2.4960
Hakim, Fikri Maulana. (2020). Peran Pemerintah Dalam Membumikan Tilawatil Qur'an. Skripsi. Hal. 58-65.
Hamzah, M. (2024). Dinamika Partisipasi Remaja Dalam Kegiatan Tilawah Al-Qur'an Di Era Digital. Jurnal Studi Islam, 15(2), 65-80.
Hamid, A. (2020). Evaluasi Program Pembinaan Tilawah Al-Qur’an: Pendekatan Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 60.
Harahap, M. I., Br. Limbong, P. A., & Fauziah, F. (2023). Pola Manajemen Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur’an (Lptq) Provinsi Sumatera Utara. Islamika, 5(2), 510–521.
Harianto, E., Muhammad, M., Anis, M., & Fauzan, A. (2024). Repetition In Educational Psychology: A Study Of The Qur’an Surah Ar-Rahman. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(2), 295–316. Https://Doi.Org/10.47200/Ulumuddin.V14i2.2614
Hasbullah, H., Marantika, A., & Azizah, U. (2024). Persepsi Mahasiswa Pai Tentang Implementasi Jumat Mengaji Untuk Peningkatan Kemampuan Baca Quran. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(1), 111–122. Https://Doi.Org/10.47200/Ulumuddin.V14i1.2424
Islami, A., Imroatun, I., Nurlaeli, N., Sajid, D. I. B., Samael, P., & Arifin, Z. (2024). Manajemen Pembelajaran Ilmu Tajwid Melalui Nadhom Di Pesantren. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), 21–30. Https://Doi.Org/10.47200/Awtjhpsa.V3i1.2051
Khakimah, A. (2023). Strategi Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur'an Untuk Meningkatkan Prestasi Tilawatil Qur'an Kabupaten Lumajang. Skripsi, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Lestari, R., & Hidayat, A. (2021). Manajemen Kinerja Dalam Pembinaan Keagamaan: Studi Kasus Pada Lembaga Pendidikan Al-Qur’an. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan Islam, 8(2), 66.
Mansyah, M., Hanim, Z., & Saraka. (2022). Peran Manajemen Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur’an (Lptq) Dalam Meningkatkan Pembinaan Kualitas Pendidikan Akhlak Mulia Kader Qori’- Qori’ah. Bedumanagers Journal, 2(2), 14–29. Https://Doi.Org/10.30872/Bedu.V2i2.1149
Nugroho, T., Zain Sarnoto, A., & Maria Ulfa, S. (2022). Intelejensi Sosial Dalam Perspektif Quran. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 61–76. Https://Doi.Org/10.47200/Awtjhpsa.V1i1.1139
Mausuli, Silma. (2009). Efektivitas Dakwah Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur'an (Lptq) Melalui Program Musabaqah Tilawatil Qur'an (Mtq) Tahun 2009. Skripsi. Hal. 32-40.
Putra, F. P., & Al Farabi, M. (2023). Peran Lembaga Pengembangan Tilawati Qur’an (Lptq) Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Al-Qur’an Masyarakat Di Kecamatan Tanjung Morawa. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 958–965. Https://Doi.Org/10.51468/Jpi.V5i2.349
Rahayu, S. H., Haroen, H., Budiutomo, T., Khasanah, N., & Nuryati, N. (2020). Manajemen Mutu Layanan Ta’lim Quran Lil Aulad (Tqa) Di Yayasan Team Tadarus “Amm” Yogyakarta. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 117–130. Https://Doi.Org/10.47200/Jnajpm.V5i2.578
Sarnoto, A. Z., Ibrohim, B., & Nugroho, T. (2021). Kerja Sama Guru Dan Orang Tua Pada Pembelajaran Tahfid Quran Bagi Anak Usia Dini. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 125–138. Https://Doi.Org/10.47200/Jnajpm.V6i2.796
Syahputra, D. R., & Aslami, N. (2023). Prinsip-Prinsip Utama Manajemen George R. Terry. Manajemen Kreatif Jurnal (Makreju), 1(3), 51–56.
Putra, F. P., & Al Farabi, M. (2023). Peran Lembaga Pengembangan Tilawati Qur’an (Lptq) Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Al-Qur’an Masyarakat Di Kecamatan Tanjung Morawa. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 958–965. Https://Doi.Org/10.51468/Jpi.V5i2.349
Rahman, Abdul. (2021). Peran Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur'an (Lptq) Dalam Meningkatkan Prestasi Qari Dan Qariah. Skripsi. Hal. 45-50.
Rahmawati, A. (2023). Analisis Manajemen Lptq Dalam Pembinaan Qari Dan Qariah: Studi Kasus Di Kota Medan. Skripsi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Rahmawati, D., & Azizah, N. (2020). Strategi Pengembangan Bakat Dalam Pembinaan Tilawah Al- Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam Integratif, 7(2), 71-78
Siregar, F. (2022). Evaluasi Program Pembinaan Qari Dan Qariah Oleh Lptq: Studi Di Kecamatan Medan Area. Jurnal Manajemen Dakwah, 10(3), 40-55
Syahputra, D. R., & Aslami, N. (2023). Prinsip-Prinsip Utama Manajemen George R. Terry. Manajemen Kreatif Jurnal (Makreju), 1(3), 51–56.
Syahrul, M. (2021). Manajemen Implementasi Program Pelatihan Tilawah Al-Qur’an Di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan Islam, 9(1), Hlm. 53.
Taufiq, M. (2022). Manajemen Strategis Dalam Pembinaan Tilawah Al-Qur'an. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 45.
Zaki, M., & Ritonga, H. (2024). Manajemen Lptq Dalam Pembinaan Qari’ Dan Qari’ah. At Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam, Hlm. 32-48
Zaki, M., Ritonga, H., & Elwiddah, M. (2021). Manajemen Lembaga Pengembangan Tilawatil Quran (Lptq) Dalam Pembinaan Qari’ Dan Qari’ah. Jurnal At-Ta’lim, 20(1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yaqub Dalimunthe, Hasnun Jauhari Ritonga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





