Perencanaan Dan Pelaksanaan Program Dakwah SMP Annur Prima Dalam Peningkatan Kemampuan Baca Al Quran Siswa

Authors

  • M. Raihan Alfariz Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan Indonesia
  • Abdullah Abdullah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v4i2.2904

Keywords:

Planning, Implementation, Dawah Program, Read the Quran

Abstract

The purpose of the qualitative study was to determine the planning and implementation of the da'wah program in improving the ability to read the Qur'an of Annur Prima Junior High School students, the factors in improving the ability to read the Qur'an, as well as its effectiveness, and solutions that can be applied. Data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The results showed that The planning of the da'wah program carried out by improving the ability to read the Qur'an, making the young generation rahmatan lilalamin, understanding Tahsin and tahfizd Qur'an, reading and writing verses of the Qur'an. The implementation of the da'wah program of Annur Prima Junior High School, Talaqqi Al Qur'an, Tilawah Al Qur'an, Tahfidz Al Qur'an, and Tartil Al Qur'an. In terms of effectiveness, the major challenges are the lack of support from parents of students, as well as the social environment, and the current development of social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah. (2015). Ilmu Dakwah, Kajian Ontologi, Epistemologo, Aksiologi dan Aplikasi dakwah. Ciptapustaka Media.

Al-Qardhawi, Y. (1999). Berinteraksi Dengan Al Qur’an. : Gema Insani Press.

Annuri, A. (2010). Panduan Tahsin Tilawah Al-Qur’an dan Ilmu Tajwid. Pustaka Al-Kautsar.

Apnilelawati, N. (2022). Motivasi Dalam Pendidikan Al-Qur’an Dan Hadits. Prosiding Universitas …, 2(1), 35–44.

Effendy, E., Ardiansyah Nst, F., & Rahmi, A. L. (2022). Memahami Fungsi Manajemen Produksi Siaran Dakwah. Al-Wasathiyah: Journal of Islamic Studies, 2(2), 137–154. https://doi.org/10.56672/alwasathiyah.v2i2.72

Eliati, & Maharaja. (2024). Meningkatkan Keterampilan Membaca Al- Qur ’ An. Jurnal Pendidikan Nusantara, 9(3), 5–10.

Erman, amti dan prayitno. (2004). Dasar-dasar bimbingan dan konseling. rineka cipta.

Fathoni, A. (2023). Buku petunjuk Praktis Tahsin Tartil Al-Qur’an Metode Maisura. Yayasan Bengkel Metode Maisura & Pesantren Takhassus IIQ Jakarta.

Febriani, I. S., Ilyas, D., & Balqis, R. (2024). The Urgency Of Learning Quranic Sign Language Using HATI Method For Students Of Islamic Education Department UIN SMH Banten. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(1), 93–110. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v14i1.2506

Gade, F. (2014). Implementasi Metode Takrar Dalam Pembelajaran Menghafal Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(2), 413–425. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.512

Hasbi, I. (2017). Pendidikan Keagamaan Islam Dan Menajemen Kenabian. Muslim Heritage, 1(2), 307–330.

Hidayu, R., & Rahmayani, M. T. I. (2024). Implementasi Manajemen Dakwah Dalam Kegiatan Keagamaan Di Masjid As-Sholihin Desa. Jurnal Matlamat Minda, 4(2), 1–16.

Hisyam, M. R., Suyanto, S., Sadzili, M., Arifin, Z., & Rahman, A. S. (2020). Peran Anggota Keluarga Berketahanan Dalam Perspektif Quran. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 9(2), 171–186. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v9i2.329

Ilahi, B., Jannah, Q. N., & Arifin, L. L. (2021). Struktur Modal dalam Perusahaan. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi Syariah, 3(2), 8.

Imroatun, I., Bastian, A. B. F. M., Imoy, S., Dea Pandini, F., & Setiawan Santoso, F. (2024). Pengenalan Literasi Keagamaan Melalui Metode Kreatif Dan Interaktif Untuk Anak Usia Dini. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 14(2), 137–150. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V14I2.2566

Islami, A., Imroatun, I., Nurlaeli, N., Sajid, D. I. B., Samael, P., & Arifin, Z. (2024). Manajemen Pembelajaran Ilmu Tajwid Melalui Nadhom Di Pesantren. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), 21–30. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i1.2051

Kemenag, R. (2019). Terjemahan Al-Quran. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Quran.

Lolla, F., Hasanah, U., Rohman, F., & Fahmi, M. (2025). Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur ’ an Bagi Guru Dan Siswa Melalui Program Kegiatan Gemajuza di SMPN 1 Sooko Mojokerto. IHSAN : Pendidikan Islam, 3(1), 43–56.

Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal. UPN Veteran.

Musfialdy, M. (2012). Organisasi dan Komunikasi Organisasi. Kutubkhanah, 15(1), 83–93. https://doi.org/: http://dx.doi.org/10.24014/kutubkhanah.v15i1.255

Nasaruddin, N., Ilham, I., Nurdiniawati, N., & Alimudin, A. (2024). Pendampingan Dan Peran Tpq Untuk Meningkatkan Baca Al-Qur’an Di Dusun Soro Bali Desa Karampi. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 29–41. https://doi.org/10.52266/taroa.v3i1.2522

Nasrudin, M., Manshur, M. H., Khasanah, N., & Turmudzi, A. (2021). Pelaksanaan Pengajian Mujahadah Kamis Wage Bagi Peningkatan Kualitas Bacaan Berbahasa Arab Jamaah. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 89–102. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.768

Nugroho, T., Zain Sarnoto, A., & Maria Ulfa, S. (2022). Intelejensi Sosial Dalam Perspektif Quran. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 61–76. https://doi.org/10.47200/AWTJHPSA.V1I1.1139

Qamaria, R. S., Pertiwi, F. H., Mulyani, L. N., Sari, N. N., Harriroh, A., Haq, I. N., Nasihatin, S. S., Erlangga, S. A., Anisahab, A., & Jannah, M. (2023). Upaya Menciptakan Lingkungan Sekolah Ramah Anak Melalui Kampanye Stop Bullying. Kontribusi: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 33–46. https://doi.org/10.53624/kontribusi.v4i1.265

Rizalludin, A. (2019). Implementasi Metode Talaqqi Dalam Pembelajaran Tahsin Dan Tahfiz Al-Qur’an. Khazanah Pendidikan Islam, 1(1), 33–37. https://doi.org/10.15575/kp.v1i1.7138

Rue, G. R. T. dan L. W. (2019). Dasar-dasar Manajemen. Bumi Aksara.

Salim, M. (2014). Ilmu Naghom Al Qur’an. Kebayoran Widya Rifta.

Sugiono. (2021). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R & D. alfabeta.

Ulinafiah, S. N. A. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dengan Metode An-Nahdliyah Di Madrasah Diniyah Roudlotul Huda Desa Sukorejo Kecamatan Sukorejo Kabupaten Ponorogo. Dalam Pharmacognosy Magazine (Vol. 75, Nomor 17). Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Wulandari, D. M. (2021). Efektivitas budaya literasi membaca Al-Qur’an sebagai upaya meningkatkan kemampuan dan minat membaca Al-Qur’an siswa di Smp Negeri 1 Jogoroto Jombang. Dalam Skripsi. Program Studi Pendidikan Agama Islam Jurusan Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo. Pembimbing Dr. Umar Sidiq, M. Ag. Kata. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Alfariz, M. Raihan, and Abdullah Abdullah. “Perencanaan Dan Pelaksanaan Program Dakwah SMP Annur Prima Dalam Peningkatan Kemampuan Baca Al Quran Siswa”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 4, no. 2 (June 25, 2025): 287–306. Accessed December 5, 2025. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/2904.

Issue

Section

Articles