Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Melalui Ritual Tahunan Manganan Jepara

Authors

  • Fentika Zahra Qoirunnisa Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang Indonesia
  • Nita Yuli Astuti Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v4i1.2671

Keywords:

Internalization, Religious Moderation, Annual Traditional Rituals

Abstract

This study highlights the increasing discrimination and religious intolerance in Indonesia, which requires awareness of the importance of religious moderation. This research explores the values of moderation in Manganan traditional rituals in Blingoh Village, Jepara, through descriptive qualitative methods with in-depth interviews and documentation studies. The results show that Manganan strengthens societal harmony by highlighting the values of tawassuth (middle attitude) and tawazun (balance). This tradition reflects the principles of Islamic moderation as in the QS. Al-Baqarah: 143, emphasizes tolerance and balance. Eating together (sego katan) strengthens social relations, cooperation and interfaith dialogue. This ritual preserves the values of togetherness and tolerance as a cultural heritage that fosters love and peace in people's lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfin, M., & Santoso, F. S. (2013). Strategi Pengembangan Perguruan Tinggi Agama Islam Sebagai Organisasi Pembelajaran. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 54–67.

Anwar, A. S., Leo, K., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Abad 21 melalui Media Sosial. JIIP- Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 3044–3052.

Ardiyansyah, A. F. (2020). Implementasi Nilai Dasar Ke Nu An At Tawasuth Sebagai Basis Pendidikan Karakter Peserta Didik Madrasah Aliyah Nurul Islam Kriyan Kalinyamatan Jepara Tahun 2019.

Arif, M. K. (2021). Islam Rahmatan lil Alamin from Social and Cultural Perspective. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 12(2), 169–186.

Arifin, S., & Zaini, A. (2014). Dakwah Transformatif Melalui Konseling: Potret Kualitas Kepribadian Konselor Perspektif Konseling At- Tawazun. Sunan Kalijaga State Islamic University.

Budiutomo, T., Kaswati, A., Imroatun, I., Nasruddin, Moh., & Arifin, Z. (2022). Pendidikan Kebangsaan pada Masjid Kampus Di Perguruan Tinggi Yogyakarta. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 99-114-99–114. https://doi.org/10.47200/ jnajpm.v7i1.1157

Fashih, F. (2020). Toleransi Lintas Agama. FA Group.

Gunawan, H., Ihsan, M. N., & Jaya, E. S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMA Al-Biruni Cerdas Mulia Kota Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 14–25.

Hanafi, Y., Hadiyanto, A., Abdussalam, A., Munir, M., Hermawan, W., Suhendar, W. Q., Barnansyah, R. M., Anwar, S., Purwanto, Y., & Yani, M. T. (2022). Internalisasi nilai-nilai moderasi beragama dalam perkuliahan pendidikan agama Islam pada perguruan tinggi umum. Delta Pijar Khatulistiwa.

Hasbullah, H., Hakim, M. A., & Albantani, M. S. (2023). Penguatan Moderasi Beragama Di Pesantren Quran Di Kota Cilegon. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(2), 249–260. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v13i2.1880

Institute, S. (2024). Setara Institute Catat 329 Pelanggaran KBB Sepanjang 2023. Setara Institute. Retrieved November 8, 2024, from https://setara-institute.org/setara-institute-catat-329- pelanggaran-kbb-sepanjang-2023/

Karim, H. A. (2019). Implementasi Moderasi Pendidikan Islam Rahmatallil’Alamin dengan Nilai-Nilai Islam. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 4(01), 1–20.

Kawana, Y. P. (2017). Tradisi Manganan Di Desa Cekalang Kecamatan Soko Kabupaten Tuban Tahun 1991-2016. Avatara: E-Journal Pendidikan Sejarah, 5(3), 1000–1013.

Khotimah, H., & Sa’i, M. (2020). Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Pesantren. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 62–68.

Kuswanto, H., Fatkhurrokhman, R., Anam, K., & Rahman, A. S. (2021). Potret Prosesi Tradisi Rasulan Di Kabupaten Gunungkidul. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 75–88. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.764

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.

Mulyatno, A. D., Triwinarso, A., & Nugroho, T. (2023). Pendidikan Pancasila bagi Penguatan Kebangsaan terhadap Dampak Globalisasi. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 2(2), 189–200. https://doi.org/10.47200/AWTJHPSA.V2I2.1757

Naitboho, Y. R., Sari, R. P. N., Sali, J. M., Solo, M. I. W., & Arifin, Z. (2023). Peran Pengurus Wilayah Nahdatul Ulama Dalam Membumikan Islam Moderat Di Kota Kupang. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(1), 101–114. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v13i1.1337

Nasrullah, A., Hamdi, S., & Awalia, H. (2023). Moderasi Beragama di Kalangan Aktifis Dakwah Kampus Kota Mataram-NTB. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(2), 343–360. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v13i2.1687

Novalina, M., Nixon, G., Sabdono, E., Zaluchu, S. E., & Phuanerys, E. C. (2021). Nostra Aetate: Sebuah alternatif menuju keharmonisan di tengah suburnya intoleransi dan diskriminasi. KURIOS, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.30995/kur.v7i2.340

Sari, N. P. N. (2022). Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Budaya Malam Selikuran Masyarakat Jawa. International Conference on Cultures & Languages (ICCL), 1(1), Article 1.

Tanjung, A. S. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran Fikih di Madrasah Aliyah. Takuana: Jurnal Pendidikan, Sains, Dan Humaniora, 1(1), 1–12.

Tawassuth, Sikap yang Dianjurkan Ada Pada Diri Seorang Muslim . kumparan.com. (2022). Retrieved November 8, 2024, from https://kumparan.com/ berita-hari-ini/tawassuth-sikap-yang- dianjurkan-ada-pada-diri-seorang-muslim-1vPQfkCz9TZ

Umar, M. (2017). Internalisasi Nilai Kedamaian Melalui Pendidikan Kedamaian Sebagai Penguatan Pembangunan Karakter Pada Masyarakat Heterogen. Waskita: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 1(1),

Waskito, T., & Rohman, M. (2018). Pendidikan Multikultural Perspektif Al-Qur’an. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), Article 2. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v14i2.260

Werdiningsih, W., & Umah, R. Y. H. (2022). Internalisasi Nilai Moderasi Beragama di Sekolah Melalui Ekskul Rohis. 6(1), 146–155.

Yati, A. M. (2018). Islam dan Kedamaian Dunia. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 6(2), 11–23.

Zainuri, A. (2020). Narasi perdamaian membangun keharmonisan antar pemeluk agama di Indonesia. CV Prabu Dua Satu.

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Qoirunnisa, Fentika Zahra, and Nita Yuli Astuti. “Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Melalui Ritual Tahunan Manganan Jepara”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 4, no. 1 (December 1, 2024): 25–34. Accessed December 22, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/2671.

Issue

Section

Articles