Pendidikan Karakter Bangsa dalam Pandangan HOS Tjokroaminoto
DOI:
https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i1.1817Abstract
Basic principles of education in Indonesia have been provided by national figure, HOS Tjokroaminoto. In light of the country's rapidly evolving technology and the emergence of foreign cultures, which have the potential to steadily destroy the nation's morality, this investigation is made to convey his opinions on the necessity of character education in Indonesia. The primary materials for this study, which are his original writings, and secondary sources, which are other people's writings on his ideas, were found through the library research method. To sum up, HOS Tjokroaminoto's character education attempts to improve each person's standing and dignity by incorporating the principles of nationalism, democracy, and equality into the educational process. Character education is the only way to achieve Indonesia's goals, which include forging a civilized and noble national character.
Downloads
References
Ahdar, A., Musyarif, M., & Abd.Rahman, A. R. (2021). Pemikiran Pendidikan Politik H.O.S Tjokroaminoto. Foramadiahi, 12(2), 69–80.
Ahmad, M. J., Adrian, H., & Arif, M. (2021). Pentingnya Menciptakan Pendidikan Karakter Dalam lingkungan keluarga. Jurnal Pendias, 3(1), 1–24.
Budiutomo, T. W. (2014). Peran Trilogi Syarekat Islam Dalam Mewujudkan Pendidikan Yang Bermartabat Dan Modern. Academy Of Education Journal. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2), 53–70. https://doi.org/10.47200/ aoej.v3i2.87
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.
Haikal, H. (2008). Mencari Jati Diri? (Relasi antara Nasionalisme dengan Pendidikan). Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(1).
Hakim, A. R., & Wirano. (2020). Konsep Pendidikan Islam Perspektif H.O.S Tjokroaminoto. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 9(1), 140–159. https://doi.org/ 10.54437/URWATULWUTSQO.V9I1.157
Hasibuan, H. (2019). Pemikiran Pendidikan HOS Tjokroaminoto.
Marzuki. (2013). Pendidikan Karakter Islam. Pendidikan Karakter Dipandang dari Berbagai Perspektif Agama, 127.
Matondang, Z. (2012). Pendidikan karakter Bangsa Berbasis Tradisi Pesantren.
Musaropah, U. (2020). Pendidikan Kebangsaan Berciri Keagamaan Pada Perguruan Tinggi (Muthmainnah (ed.)). FAI UCY Press.
Musaropah, U., Mahali, M., Delimanugari, D., Suprianto, A., & Nugroho, T. (2020). Internalisasi Nilai Luhur Ahlu Sunnah wal Jama’ah Bagi Pengembangan Karakter kebangsaan Di Perguruan Tinggi. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 89–102.
Nurma, N., & Maemonah, M. (2022). Hakikat Agama Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 29–40.
Omeri, N. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 161. https://doi.org/10.25157/j-kip.v2i3.6156
Ridwan, E. H. (2019). Pendidikan Islam Perspektif HOS Tjokroaminoto. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat, 30(2), 160–170.
Rofi, S., Prasetiya, B., & Agus Setiawan, B. (2019). Pendidikan Karakter Dengan Pendekatan Tasawuf Modern Hamka dan Transformatif Kontemporer. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 11(2), 396–414. https://doi.org/10.30596/ intiqad.v11i2.2658
Rugani, J. (2017). Pendidikan Kebangsaan Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 4(2), 125–134. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v4i2.494
Sapitri, E. Y. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1).
Sulistiyo, R. (2016). Penguatan Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Akhlak Di Sekolah. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 6(1), 1–10.
Sulistiyo, R. (2018). Internalisasi Perspektif Bhineka Tunggal Ika Dalam Pendidikan Agama Islam Di Indonesia. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 8(1), 63–78. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v8i1.187
Suwardie. (2017). Pendidikan Karakter Islam. Seminar Nasional Peran Pengasuhan Anak RA Dalam Membangun Karakter Bangsa, 127.
Syamsudin, M. (2016). Pendidikan Anak Perspektif Islam Dan Barat (Studi Analisis Pendekatan Filosofis dan Ilmu Pendidikan). Jurnal Pendidikan Uniga, 9(1), 33–58.
Tjokroaminoto, H. O. S. (1954). Tafsir Program Asas dan Program Tandhim. In Amelz (Ed.), HOS Tjokroaminoto, Hidup dan Perjuangannya. Bulan Bintang.
Tjokroaminoto, H. O. S. (1995a). Moeslim National Onderwijs. In Kompilasi Pemikiran HOS Tjokroaminoto.
Tjokroaminoto, H. O. S. (1995b). Moeslim Nationale Onderwijs. In Kumpulan Tulisan H.O.S. Tjokroaminoto. Lajnah Tanfidziyah Syarikat Islam.
Toharudin, T. (2018). Nilai-Nilai Keislaman dan Keindonesiaan dalam Membentuk Karakteristik Peradaban Melayu di Indonesia (Studi Pemikiran Munawir Sjadzali). Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 7(1), 41–58. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v7i1.2340
Wahyono, E. (2014). Aktualisasi Nilai-Nilai Pergerakan Kebangsaan Dalam Pendidikan Karakter Bangsa. Seminar Pendidikan “Aktualisasi Nilai-nilai Perjuangan Kebangsaan dalam Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa,” April 2014, 1–17.
Zain, M. M. (2013). Kesadaran nasional dan sekolah sarekat islam (1900 – 1942). Penataran Pengayaan Kurikulum Mulok Sejarah Perjuangan Syarikat Islam (SPSI).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Faza Fatimatuzzahro, Marselina Ayu Lestari, Fadhila Syarifatun Amirah, Wahyuningsi Wahyuningsi, Toto Hermawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.