Pendidikan Karakter Bangsa dalam Pandangan HOS Tjokroaminoto

  • Faza Fatimatuzzahro Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Marselina Ayu Lestari Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Fadhila Syarifatun Amirah Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Wahyuningsi Wahyuningsi Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Toto Hermawan Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
Keywords: Character Education, nationalism, democracy, HOS Tjokroaminoto

Abstract

Basic principles of education in Indonesia have been provided by national figure, HOS Tjokroaminoto. In light of the country's rapidly evolving technology and the emergence of foreign cultures, which have the potential to steadily destroy the nation's morality, this investigation is made to convey his opinions on the necessity of character education in Indonesia. The primary materials for this study, which are his original writings, and secondary sources, which are other people's writings on his ideas, were found through the library research method. To sum up, HOS Tjokroaminoto's character education attempts to improve each person's standing and dignity by incorporating the principles of nationalism, democracy, and equality into the educational process. Character education is the only way to achieve Indonesia's goals, which include forging a civilized and noble national character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdar, A., Musyarif, M., & Abd.Rahman, A. R. (2021). Pemikiran Pendidikan Politik H.O.S Tjokroaminoto. Foramadiahi, 12(2), 69–80.

Ahmad, M. J., Adrian, H., & Arif, M. (2021). Pentingnya Menciptakan Pendidikan Karakter Dalam lingkungan keluarga. Jurnal Pendias, 3(1), 1–24.

Budiutomo, T. W. (2014). Peran Trilogi Syarekat Islam Dalam Mewujudkan Pendidikan Yang Bermartabat Dan Modern. Academy Of Education Journal. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2), 53–70. https://doi.org/10.47200/ aoej.v3i2.87

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.

Haikal, H. (2008). Mencari Jati Diri? (Relasi antara Nasionalisme dengan Pendidikan). Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(1).

Hakim, A. R., & Wirano. (2020). Konsep Pendidikan Islam Perspektif H.O.S Tjokroaminoto. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 9(1), 140–159. https://doi.org/ 10.54437/URWATULWUTSQO.V9I1.157

Hasibuan, H. (2019). Pemikiran Pendidikan HOS Tjokroaminoto.

Marzuki. (2013). Pendidikan Karakter Islam. Pendidikan Karakter Dipandang dari Berbagai Perspektif Agama, 127.

Matondang, Z. (2012). Pendidikan karakter Bangsa Berbasis Tradisi Pesantren.

Musaropah, U. (2020). Pendidikan Kebangsaan Berciri Keagamaan Pada Perguruan Tinggi (Muthmainnah (ed.)). FAI UCY Press.

Musaropah, U., Mahali, M., Delimanugari, D., Suprianto, A., & Nugroho, T. (2020). Internalisasi Nilai Luhur Ahlu Sunnah wal Jama’ah Bagi Pengembangan Karakter kebangsaan Di Perguruan Tinggi. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 89–102.

Nurma, N., & Maemonah, M. (2022). Hakikat Agama Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 29–40.

Omeri, N. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 161. https://doi.org/10.25157/j-kip.v2i3.6156

Ridwan, E. H. (2019). Pendidikan Islam Perspektif HOS Tjokroaminoto. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat, 30(2), 160–170.

Rofi, S., Prasetiya, B., & Agus Setiawan, B. (2019). Pendidikan Karakter Dengan Pendekatan Tasawuf Modern Hamka dan Transformatif Kontemporer. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 11(2), 396–414. https://doi.org/10.30596/ intiqad.v11i2.2658

Rugani, J. (2017). Pendidikan Kebangsaan Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 4(2), 125–134. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v4i2.494

Sapitri, E. Y. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1).

Sulistiyo, R. (2016). Penguatan Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Akhlak Di Sekolah. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 6(1), 1–10.

Sulistiyo, R. (2018). Internalisasi Perspektif Bhineka Tunggal Ika Dalam Pendidikan Agama Islam Di Indonesia. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 8(1), 63–78. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v8i1.187

Suwardie. (2017). Pendidikan Karakter Islam. Seminar Nasional Peran Pengasuhan Anak RA Dalam Membangun Karakter Bangsa, 127.

Syamsudin, M. (2016). Pendidikan Anak Perspektif Islam Dan Barat (Studi Analisis Pendekatan Filosofis dan Ilmu Pendidikan). Jurnal Pendidikan Uniga, 9(1), 33–58.

Tjokroaminoto, H. O. S. (1954). Tafsir Program Asas dan Program Tandhim. In Amelz (Ed.), HOS Tjokroaminoto, Hidup dan Perjuangannya. Bulan Bintang.

Tjokroaminoto, H. O. S. (1995a). Moeslim National Onderwijs. In Kompilasi Pemikiran HOS Tjokroaminoto.

Tjokroaminoto, H. O. S. (1995b). Moeslim Nationale Onderwijs. In Kumpulan Tulisan H.O.S. Tjokroaminoto. Lajnah Tanfidziyah Syarikat Islam.

Toharudin, T. (2018). Nilai-Nilai Keislaman dan Keindonesiaan dalam Membentuk Karakteristik Peradaban Melayu di Indonesia (Studi Pemikiran Munawir Sjadzali). Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 7(1), 41–58. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v7i1.2340

Wahyono, E. (2014). Aktualisasi Nilai-Nilai Pergerakan Kebangsaan Dalam Pendidikan Karakter Bangsa. Seminar Pendidikan “Aktualisasi Nilai-nilai Perjuangan Kebangsaan dalam Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa,” April 2014, 1–17.

Zain, M. M. (2013). Kesadaran nasional dan sekolah sarekat islam (1900 – 1942). Penataran Pengayaan Kurikulum Mulok Sejarah Perjuangan Syarikat Islam (SPSI).

Published
2023-07-29
How to Cite
Fatimatuzzahro, Faza, Marselina Lestari, Fadhila Amirah, Wahyuningsi Wahyuningsi, and Toto Hermawan. “Pendidikan Karakter Bangsa Dalam Pandangan HOS Tjokroaminoto”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 3, no. 1 (July 29, 2023): 1 - 10. Accessed April 27, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/1817.
Section
Articles