Pendidikan Pancasila bagi Penguatan Kebangsaan terhadap Dampak Globalisasi

Authors

  • Ahmad Dwi Mulyatno
  • Arif Triwinarso
  • Taufik Nugroho

DOI:

https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v2i2.1757

Keywords:

Strengthening, nationality, Pancasila Education, Globalization

Abstract

Pancasila is an important provision for the Indonesian nation in facing the effects of globalization. Pancasila in general can be accepted by all parties, especially the Indonesian nation which is plural, diverse, and can absorb new values that exist in society and can be beneficial for the survival of the nation's generation, especially the Special Region of Yogyakarta. and can be applied in everyday life. The values of Pancasila are the noble values of the Indonesian people. Through literature research, this study aims to identify and the importance of Pancasila Education. In conclusion, it needs regulatory strengthening from the government and consistency of teachers in Pancasila Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

admin. (2020). Pancasila di Tengah Era Globalisasi. https://www.lemhannas.go.id/index.php/berita/berita-utama/844-pancasila-di-tengah-era-globalisasi

Al Amin, M. N., Abdullah, A., Santoso, F. S., Muthmainnah, M., & Sembodo, C. (2023). Metode Interpretasi Hukum Aplikasi Dalam Hukum Keluarga Islam Dan Ekonomi Syariah. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 2(1), 15–36. https://doi.org/10.47200/AWTJHPSA.V2I1.1347

Amelia Adhari, P., & Anggraeni Dewi, D. (2022). Penguatan Nilai Pancasila dalam Kehidupan pada Arus Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10578–10581. https://doi.org/ 10.31004/JPTAM.V6I2.4101

Budiutomo, T., Kaswati, A., Imroatun, I., Nasruddin, M., & Arifin, Z. (2022). Pendidikan Kebangsaan pada Masjid Kampus Di Perguruan Tinggi Yogyakarta. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 99 – 114–199 – 114. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v7i1.1157

Darmodihardjo, D., & Shidarta. (2018). Penjabaran Nilai-Nilai Pancasila Dalam Sistem Hukum Indonesia2. PT. Raja Grafindo Persada.

Ekaprasetya, S. N. A., & Dewi, D. A. (2022). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Di Tengah Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1390–1395. https://doi.org/ 10.31316/JK.V6I1.2723

Fauroni, L., Rusydi, M., Maftukhatusolikhah, M., & Zakaria, N. M. (2019). Pengembangan Wawasan Islam Kebangsaan Mahasiswa Melalui Konseling Sebaya di Masjid Kampus. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(2), 105–116. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v4i2.558

Gray, A. (2017). What is globalization anyway? World Economic Forumorum. https://www.weforum.org/agenda/2017/ 01/what-is-globalization-explainer/

Harimurti, M. F. Y., Kusumaningrum, R. R. C., Rohmadani, E. S., & Pandin, M. G. R. (2021). Implementation Of Pancasila Values By Millennial Generation As An Effort To Cultivate Nationalism Spirit In Globalization Era. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(8), 2626–2633. https://doi.org/10.31604/ JIPS.V8I8.2021.2626-2633

Latif, Y., & Ibrahim, I. S. (2011). Negara paripurna: historisitas, rasionalitas, dan aktualitas pancasila. PT Gramedia Pustaka Utama.

Lestari, D. I. (2022). Kajian Pendidikan Pancasila Dalam Revitalisasi Moral Bangsa. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila dan Kewarganegaraan), 3(1), 57–68. https://doi.org/10.26418/ JPPKN.V3I1.51938

Musaropah, U. (2020). Pendidikan Kebangsaan Berciri Keagamaan Pada Perguruan Tinggi (Muthmainnah (ed.)). FAI UCY Press.

Musaropah, U., Mahali, M., Delimanugari, D., Suprianto, A., & Nugroho, T. (2020). Internalisasi Nilai Luhur Ahlu Sunnah wal Jama’ah Bagi Pengembangan Karakter kebangsaan Di Perguruan Tinggi. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 89–102.

Nasruddin, M., Santoso, F. S., Budiutomo, T., & Kaswati, A. (2022). Arah Baru Kajian Pendidikan Sejarah Kebudayaan Islam Dari Muhammad Abid Jabiri. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 12(2), 227–246. https://doi.org/10.47200/ ULUMUDDIN.V12I2.1283

Padilah, A. N., & Dewi, D. A. (2021). Pancasila di Era Globalisasi dalam Memperkuat Moral untuk Membangun dan Memajukan Bangsa. Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(6), 178–183. https://doi.org/10.56393/ ANTROPOCENE.V1I11.245

Pandoman, A. (2022). Manifestasi Acturian Terhadap Tanggung Jawab Berkelanjutan Pada Anak Yatim Piatu Korban Pandemi Covid-19. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 2(1), 1–14.

Perbawa, N. K. (2021). Peranan Pancasila Dalam Menghadapi Era Globalisasi Dan Modernisasi. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Hukum Universitas Mahasaraswati Denpasar, 1(1), 29–38.

Putri, M. A., & Meinarno, E. A. (2018). Relevankah Pancasila Dan Globalisasi? Mengungkap Hubungan Pancasila Dan Identitas Global. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 74–80. https://doi.org/10.17977/ UM019V3I12018P074

Retnasari, L., Hidayah, Y., Kunci, K., Kewarganegaraan, P., & negara muda, W. (2020). Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Warga Negara Muda di Era Globalisasi melalui Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi (Studi pada Mahasiswa PGSD UAD). Jurnal Basicedu, 4(1), 79–88. https://doi.org/ 10.31004/BASICEDU.V4I1.303

Santoso, F. S., Nasruddin, M., Siswadi, S., Imroatun, I., & Maftukhatusolikhah, M. (2022). Implementasi Pendidikan Kemandirian Di Pesantren Mahasiswa Garawiksa Yogyakarta. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 91–106. https://doi.org/10.47200/ AWTJHPSA.V1I1.1409

Sarah, A., Dewi, A., Robi’ah, F., Fitrian, I., Nugraha, C., & Furnamasari, Y. F. (2021). Revitalisasi Pancasila dalam Memfilter Dampak Globalisasi dan Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Basicedu, 5(6), 5227–5233. https://doi.org/ 10.31004/BASICEDU.V5I6.1612

Schmidt, A. (2013). Globalization, Neoliberal Ideology, and National Identity: The Historical Uncertainties of NAFTA on JSTOR. Caribbean Studies, 29(1), 67–105.

Setiowati, A. P., Pramesti, N. D., Zahro, N. S., Fitri, R., & Nugraha, R. G. (2022). Penerapan Pancasila Bagi Masyarakat Di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2128–2133. https://doi.org/10.31316/JK.V6I1.2938

Siswanto, S. (2017). Transformasi Ideologi Pancasila: Menjaga Identitas Ke-Indonesiaan Vs Pengaruh Global. Jurnal Penelitian Politik, 14(1), 55–68. https://doi.org/10.14203/ JPP.V14I1.687

Sugiyono. (2018). Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Sulistiyo, R. (2018). Internalisasi Perspektif Bhineka Tunggal Ika Dalam Pendidikan Agama Islam Di Indonesia. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 8(1), 63–78. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v8i1.187

Suny Atmadja, I., & Alviah. (2023). Perlindungan Hukum Terhadap Perempuan Korban Tindak Pidana Dalam Perundangan Indonesia. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 2(1), 83–94. https://doi.org/10.47200/ AWTJHPSA.V1I2.1548

Tsai, M. C. (2017). Does globalization affect human well-being? Social Indicators Research, 81(1), 103–126. https://doi.org/ 10.1007/S11205-006-0017-8/METRICS

Widiastuti, A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Bangsa di Era Globalisasi. Jurnal Edumaspul, 6(1), 1079–1082.

Yudanegara, F. (2015). Pancasila Sebagai Filter Pengaruh Globalisasi Terhadap Nilai-Nilai Nasionalisme. Jurnal Ilmu Administrasi CENDEKIA, 8(2).

Zulkarnain, Z. (2019). Dinamika Pancasila Pada Era Globalisasi. Keadilan Progresif, 10(1).

Downloads

Published

2023-06-26

How to Cite

Mulyatno, Ahmad Dwi, Arif Triwinarso, and Taufik Nugroho. “Pendidikan Pancasila Bagi Penguatan Kebangsaan Terhadap Dampak Globalisasi”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 2, no. 2 (June 26, 2023): 189–200. Accessed November 5, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/1757.

Issue

Section

Articles