Strategi Penerapan Tariqah Mubasyarah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Siti Halimah

DOI:

https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i2.1621

Keywords:

Arabic Language, learning, Direct Method, Islamic elementary school

Abstract

Arabic Language in Indonesia has an unavoidable importance in the lives of its Muslim citizens. Learning from early childhood, elementary to middle school then becomes important. This literature research intends to explore important strategies in learning Arabic at the primary school level. Tariqah mubasyarah learning strategy then becomes an alternative to be implemented in learning Arabic. Such learning needs to be balanced with the growth rate of madrasah ibtidaiyyah students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Khuli, M. A. (1986). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Basan Publising.

Alwasilah, C. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT Remaja Rosdakarya.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2016). Strategi Belajar Mengajar (hal. 148). Rineka Cipta.

Effendi, A. F. (2009). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Miskat.

Hunainah, H., Imroatun, I., Riswanto, D., & Hayati, H. (2021). Introduction To Hijaiyah Letters Through Tilawati Method To Students Aged 5-6. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 10(2), 119–127. https://doi.org/10.15294/IJECES.V10I2.44733

Ilmi, M., & Nadiyah. (2019). Problematika Guru Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Kelas VI Madrasah Ibtidaiyah Negeri 10 Banjar. DARRIS: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 98–114. https://doi.org/10.47732/DARRIS.V2I2.129

Imroatun, I., Hunainah, H., Rukhiyah, Y., & Apipah, I. (2021). Perbedaan Tingkat Pengenalan Huruf Hijaiyyah melalui Metode Iqro pada Anak Kelas A Taman Kanak-Kanak. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 23–40. https://doi.org/10.23971/MDR.V4I1.2975

Izzan, A. (2009). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Humaniora.

Laubaha, S. A., Yasin, Z., Adam, M. Z., Sultan, I., & Gorontalo, A. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 98–108. https://doi.org/10.58194/AS.V1I2.475

Makruf, I. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif. Need’s Press.

Muhajir, A. (2011). Diktat Ilmu Jiwa Belajar (Bahasa). Bayan.

Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Aplikasi. Sukses Offset.

Nasrudin, M., Harun, H., Salim, A., & Dimyati, A. (2021). Strategi Epistimologis Implementasi Pendidikan Holistik Pada Pondok Pesantren. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 69–84. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v11i1.767

Nasrudin, M., Manshur, M. H., Khasanah, N., & Turmudzi, A. (2021). Pelaksanaan Pengajian Mujahadah Kamis Wage Bagi Peningkatan Kualitas Bacaan Berbahasa Arab Jamaah. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 89–102. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.768

nugroho, taufik, Sembodo, C., Ha, I., Lehnuh, M., & Madami, U. (2021). Penyebaran Islam Di Nusantara Antara Kultur Dan Struktur. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(2), 237–254. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V11I2.913

Nurhidayati, & Nuranisah. (2014). Strategi pembelajaran Bahasa Ara. Universitas Negeri Malang.

Rahayu, S. H., Huda, H., Wahono, J., Nadjih, D., & Sarnoto, A. Z. (2019). Implementasi Pendidikan Quran Tingkat Lanjut Bagi Santri Usia Dewasa. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 63–78. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V4I1.508

Rasyad, A. (2014). Bahasa Arab dan Metode Pembelajaranya. Pustaka Pelajar.

Rosyidi, A. W., & Mahmudah, U. (2018). Aktive Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Sukses Offset.

Tarigan, H. G. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa. Angkasa.

Yunus, M. (2013). Methodik Khusus Bahasa Arab (Bahasa Al Quran). PT Hidakarya Agung.

Yusuf, T., & Anwar, S. (2005). Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab. PT Raja Grafindo Persada.

Zulaini, N. N., Zulaini, N. N., Mufidah, N., Kholis, N., & Amrulloh, M. A. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab untuk Madrasah Ibtidaiyah Pada Masa Wabah Covid-19. Al-Mudarris: Journal Of Education, 3(1), 39–55. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i1.384

Downloads

Published

2022-07-30

How to Cite

Halimah, Siti. “Strategi Penerapan Tariqah Mubasyarah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Madrasah Ibtidaiyah”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 1, no. 2 (July 30, 2022): 215–228. Accessed December 22, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/1621.

Issue

Section

Articles