Strategi Penerapan Tariqah Mubasyarah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i2.1621Keywords:
Arabic Language, learning, Direct Method, Islamic elementary schoolAbstract
Arabic Language in Indonesia has an unavoidable importance in the lives of its Muslim citizens. Learning from early childhood, elementary to middle school then becomes important. This literature research intends to explore important strategies in learning Arabic at the primary school level. Tariqah mubasyarah learning strategy then becomes an alternative to be implemented in learning Arabic. Such learning needs to be balanced with the growth rate of madrasah ibtidaiyyah students.
Downloads
References
Al-Khuli, M. A. (1986). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Basan Publising.
Alwasilah, C. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT Remaja Rosdakarya.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2016). Strategi Belajar Mengajar (hal. 148). Rineka Cipta.
Effendi, A. F. (2009). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Miskat.
Hunainah, H., Imroatun, I., Riswanto, D., & Hayati, H. (2021). Introduction To Hijaiyah Letters Through Tilawati Method To Students Aged 5-6. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 10(2), 119–127. https://doi.org/10.15294/IJECES.V10I2.44733
Ilmi, M., & Nadiyah. (2019). Problematika Guru Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Kelas VI Madrasah Ibtidaiyah Negeri 10 Banjar. DARRIS: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 98–114. https://doi.org/10.47732/DARRIS.V2I2.129
Imroatun, I., Hunainah, H., Rukhiyah, Y., & Apipah, I. (2021). Perbedaan Tingkat Pengenalan Huruf Hijaiyyah melalui Metode Iqro pada Anak Kelas A Taman Kanak-Kanak. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 23–40. https://doi.org/10.23971/MDR.V4I1.2975
Izzan, A. (2009). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Humaniora.
Laubaha, S. A., Yasin, Z., Adam, M. Z., Sultan, I., & Gorontalo, A. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 98–108. https://doi.org/10.58194/AS.V1I2.475
Makruf, I. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif. Need’s Press.
Muhajir, A. (2011). Diktat Ilmu Jiwa Belajar (Bahasa). Bayan.
Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Aplikasi. Sukses Offset.
Nasrudin, M., Harun, H., Salim, A., & Dimyati, A. (2021). Strategi Epistimologis Implementasi Pendidikan Holistik Pada Pondok Pesantren. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 69–84. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v11i1.767
Nasrudin, M., Manshur, M. H., Khasanah, N., & Turmudzi, A. (2021). Pelaksanaan Pengajian Mujahadah Kamis Wage Bagi Peningkatan Kualitas Bacaan Berbahasa Arab Jamaah. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 89–102. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.768
nugroho, taufik, Sembodo, C., Ha, I., Lehnuh, M., & Madami, U. (2021). Penyebaran Islam Di Nusantara Antara Kultur Dan Struktur. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(2), 237–254. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V11I2.913
Nurhidayati, & Nuranisah. (2014). Strategi pembelajaran Bahasa Ara. Universitas Negeri Malang.
Rahayu, S. H., Huda, H., Wahono, J., Nadjih, D., & Sarnoto, A. Z. (2019). Implementasi Pendidikan Quran Tingkat Lanjut Bagi Santri Usia Dewasa. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 63–78. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V4I1.508
Rasyad, A. (2014). Bahasa Arab dan Metode Pembelajaranya. Pustaka Pelajar.
Rosyidi, A. W., & Mahmudah, U. (2018). Aktive Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Sukses Offset.
Tarigan, H. G. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa. Angkasa.
Yunus, M. (2013). Methodik Khusus Bahasa Arab (Bahasa Al Quran). PT Hidakarya Agung.
Yusuf, T., & Anwar, S. (2005). Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab. PT Raja Grafindo Persada.
Zulaini, N. N., Zulaini, N. N., Mufidah, N., Kholis, N., & Amrulloh, M. A. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab untuk Madrasah Ibtidaiyah Pada Masa Wabah Covid-19. Al-Mudarris: Journal Of Education, 3(1), 39–55. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i1.384
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Siti Halimah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.