Peningkatan Keterampilan Guru Membuat LKPD Melalui Workshop Di SDN 026 Tanjung Selor

  • Jhon Hendri
Keywords: workshop, skill, Student Worksheets, teacher

Abstract

The problem in this study is the low skill of teachers in making LKPD at SDN 026 Tanjung Selor. The research subjects were 8 teachers. Data collection techniques with observation and documentation techniques. Data analysis was performed using a comparative descriptive technique. The results of the observation assessment of discussion activities showed that in the initial conditions the score showed 45.94 in the LACK criterion and no teachers were declared complete, in the first cycle it increased to 68.75 in the SUFFICIENT criteria with 4 teachers or 50% declared complete, and in the end of the second cycle increased to 81.82 in the GOOD score qualification with 8 teachers declared complete (4 teachers or 50% in the VERY GOOD category and 4 teachers or 50% in the GOOD score criteria). From the research data in the activity it can be concluded that the Workshop on 8 teachers at SDN 026 Tanjung Selor was declared SUCCESSFUL in improving teacher skills in making LKPD

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirullah. (2003). Alat Evaluasi Keterampilan: Jurnal Nasional Pendidikan Jasmani dan Ilmu Keolahragaan. Jakarta: Depdiknas

Amirullah. (2013). Alat Evaluasi Keterampilan: Jurnal Nasional Pendidikan Jasmani dan Ilmu Keolahragaan. Jakarta: Depdiknas

Arikunto, Suharsimi. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. : Rineka Cipta

Baharuddin. (2008). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Danim, Sudarwan. (2011). Pengantar Pendidikan. Bandung : ALFABETA

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia, Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Depdiknas RI : Jakarta.

Depdiknas. (2008). Peraturan Pemerintah RI No.19 Tahun 2005 tentang Standar. Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas

Depdiknas. Undang-Undang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, R. I. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19). 1–3.

Ma’mun, Amung, Yudha. M. Saputra. (2010). Perkembangan Gerak dan Belajar Gerak. Jakarta: Departemen Pendidikn dan Kebudayaan.

Majid, Abdul. (2013).Strategi Pembelajaran . Remaja Rosdakarya: Bandung.

Prastowo, Andi. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press

Widiastuti, Sri dan Nur, Rohmah M. (2010). Peningkatan Motivasi dan Keterampilan Menggiring Bola Dalam Pembelajaran Sepakbola Melalui Kucing Tikus Pada Siswa kelas 4 SD Glagahombo 2. Yogyakarta: Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia FIK UNY

Sudjana. (2014). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suparlan. (2018). Menjadi Guru Efektif, Jakarta: Hikayat Publishing

Surjono Dwi Herman, Wulandari. (2013). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar PLC di SMK . Skripsi Tidak diterbitkan

Theresia Widyantini. (2013). Penyusunan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) sebagai. Bahan Ajar. Artikel. Yogyakarta: PPPPTK

Trianto. (2019). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Surabaya : Kencana

Yunitasari, Hanna Ully. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) IPA Terpadu Berpendekatan SETS dengan Tema Pemanasan Global untuk Siswa SMP. Skripsi. Semarang: FMIPA UNNES.

Published
2023-07-31
How to Cite
Hendri, Jhon. “Peningkatan Keterampilan Guru Membuat LKPD Melalui Workshop Di SDN 026 Tanjung Selor”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 2, no. 2 (July 31, 2023): 109 - 124. Accessed April 17, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/1574.
Section
Articles