Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Untuk Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Inggris
Materi Narrative Text Reading Siswa MPLB SMK Negeri 3 Linggabuana
DOI:
https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v2i1.1376Keywords:
learning media, Interactive Powerpoint, narrative text, learning achievement, VHSAbstract
The results of the study using interactive powerpoint learning media can improve English learning achievement in reading narrative text material in the field of office management and business services expertise for class X students of SMK Negeri 3 Linggabuana Purwakarta in the 2022/2023 academic year. It can be proven that in cycle I there were only 15 students who were able to achieve KKM or 39%. In the second cycle of learning activities, 65% or 25 students reached the KKM with an average score of 67.23. Furthermore, in cycle III learning activities it can be proven that the use of interactive Powerpoint learning media can increase student learning activity and learning achievement which is very significant. This can be seen based on statistical analysis of all students achieving KKM = 65 or 100% have achieved KKM = 65 with an average grade of 78.28
Downloads
References
Abbott, H. Porter. (2010). The Cambridge Introduction to Narrative. UK: Cambridge University Press
AC Nielsen., (2018). Nielsen Convenience Report. AC Nielsen.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Fourie, I. (2013). Pedagogical and Andragogical Teaching and Learning with Information Communication Technologies. In Online Information Review (Vol. 37, Nomor 6). https://doi.org/10.1108/OIR-06-2013-0152
Hasjiandito, A., & Adiarti, W. (2016). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Tema Agama Di Kb-Tk Assalamah Ungaran Kabupaten Semarang. Jurnal Penelitian Pendidikan Unnes, 33(1), 7–12.
Hidayat, Jufriady. (2018). Penggunaan Microsoft Powerpoint atau CAMTASIA Sebagai Media Pembelajaran TIK. Pemerintah Kabupten Pemekasan Dinas Pendidikan dan Kebudayaan SMA Negeri 2 Pamekasan.
Iriansyah, H. S. (2020). Membangun Kreativitas Guru dengan Inovasi Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 1, 1–6.
Najimuddin, A. (2021). Implementasi Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Talking Stick (CLTTS) Bagi Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Di SMPN 1 Mandirancan. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 11–24.
Norhikmah, N., Rizky, N. F., Puspita, D., & Saudah, S. (2022). Inovasi Pembelajaran dimasa Pendemi: Implementasi Pembelajaran berbasis Proyek Pendekatan Destinasi Imajinasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3901–3910. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1886
Nurbaety, H. (2021). Peningkatan Kemampuan Memahami Pembacaan Cerpen Melalui Model Pembelajaran Berpikir Induktif Dengan Media Film Pendek. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 169–178. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V6I2.888
Panjaitan, B. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Mengajar Dengan Teknik Pembelajaran Berbasis Powerpoint Melalui Pola Bimbingan Individu Di SMAN 2 Tarutung Semester 2 Tahun Pelajaran 2018/2019. Intersections, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V7I1.972
Prihantoro, A. (2018). Mengembangkan Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris Yang Kreatif. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 8(1), 49–62.
Riyana, Cepi. (2018).Media Pembelajaran. Bandung :CV Wacana. Prima
Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada
Saripuddin, Udin dan Winataputra. (2015). Media dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Sudjana, Nana. (2015). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung :Sinar. Baru Algensido Offset.
Supriyanto, S. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva Melalui Kegiatan In House Training. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(2), 107–120.
Yuliansah, Y. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Powerpoint Berbasis Animasi Dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar. Efisiensi : Kajian Ilmu Administrasi, 15(2), 24–32. https://doi.org/10.21831/EFISIENSI.V15I2.24491
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yuratin Dewi Anggorowati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.