Madrasah al-Maarif al-Wathaniyah, Artikulasi Pembaharuan Pendidikan Islam Haji Sulong di Patani

Authors

  • Solahuddeen Chesueni
  • Nur Alfan Baheem
  • Daneeya Lohmi
  • Taufik Nugroho
  • Difla Nadjih
  • Ibroheem Ha

DOI:

https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v2i1.1358

Keywords:

Renewal, Islamic Education, madrasah, Patani

Abstract

This study aims to explore information on the life of Haji Sulong in the field of Islamic Education, especially the renewal of educational institutions. As for the benefits of this research, apart from adding to the scientific literature in the field of history, it is also useful as a lesson for the current generation of Thai Muslims regarding Islamic education with the concept of Thai nationalism. In historical studies, it can be seen that he renewed traditional education into madrasas that the people in Patani could feel the benefits of even though in a short time because of the closure by the government.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Fatah, Jalal (2013). Azas-Azas Pendidikan Islam, CV. Diponegoro.

Abdullah Taufik, Ed. (2012). Tradisi dan Kebangkitan Islam Di Asia Tenggara, LP3ES. ISBN 9798015525.

Al-Fatoni, Ahmad Fathy. (1994). Pengantar Sejarah Patani. Pustaka Darus-salam.

Al-Fatoni, Ahmad Fathy. (2001). Ulama Besar Dari Patani. University Kebangsaan Malaysia.

Amalia, Indah Nur. (2018). dkk, pembelajaran Tahfidz al-Quran dengan metode Talaqi (Studi kasus Di Madrasah ibtidaiyah Asih putera kota Cimahi), Prosiding Pendidikan Agama Islam, Vol 4; 2.

Arifin, HM. (2014). Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoritis dan Pralctis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta : Bumi Aksara.

Chapakia, Ahmad Omar. (2012). Politik dan Perjuangan Masyarakat Patani Thailand Selatan 1902-1922. Malaysia: University Kebangsaan Malaysia Bangi.

Darajat, Zakiah. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Departemen Agama RI. (2003). Al-Qur’an dan Terjemahan. Jakarta.

Handbook of Qualitative Reseach, terj. Dariyatno, dkk. 2009. Yogyakarta Pustaka Pelajar.

https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/biografi (diakses 7 Juli 2022).

Irawan, Suhartono. 2005. Metode Penelitian Sosial. Bandung: Rosda.

Malek, Mohd Zamberi A. (1993). Umat Islam Patani Sejarah dan Politik, Kelantan: Persustakaan Negara Malaysia.

Malek, Mohd Zamberi A. (1999). Harimau Malaya Biografi Tenggu Mahmid Mahyiddin. Malaysia: Syarikat percetakan Putrajaya SDN, B.

Malek, Mohd. Zamberi A. (2014). Tuan Guru Haji Sulong : Gugusan Cahaya Patani, Malaysia: Anjung Media Resources.

Moeflich, Hasbullah. (2003). Asia Tenggara Konsentrasi Baru Kebangkitan Islam. Jakarta, Fokus Media.

Muhaimin, dkk. (2011). Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Musodiqin, M., Nadjih, D., & Nugroho, T. (2017). Implementasi Sorogan Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Pada Madrasah Diniyah Takmiliyah. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 7(1).

Nasruddin, M., Harun, H., Salim, A., & Dimyati, A. (2021). Strategi Epistimologis Implementasi Pendidikan Holistik Pada Pondok Pesantren. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 69–84.

Nik Anwani Nik Mahmud. (1999), Sejarah perjuangan Melayu Patani 1785-1954, Selangor: UKM Bangi.

Nizar, Samsul. (2013). Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta, Gaya Media Pertama.

Nugroho, T. (2016). Analisis Manajemen Pendidikan Terhadap Kualitas Madrasah Indonesia. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 6(2), 80–87.

Nugroho, Taufik. (2022) Problem Integrasi Muslim Thai Dalam Negara Thailand. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman. P-ISSN: 1907-2333 E-ISSN: 2685-9211. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam. Volume 12 Nomor 1, Juni 2022, h.119 – 132. Ulumudin, 2022.

Nur Aly, Hery. (2019). Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Logos.

Nurdy, Hery. (2010). Perjuangan Muslim Patani. Selangor: Darul Ehsan.

Pitsuan, Surin. (1989). Islam di Muangthai Nasionalisme masyarakat Melayu Patani, Jakarta: LP3ES.

Rahardjo, H. Mudjia. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep Dan Prosedurnya, Malang.

Rasyid Ridha, Muhammad. (1373). Tafsir al-Manar. Mesir: Dar al-Munar.

Saemae, Sahanah. (2005). Dampak Tranformasi Pendidikan Islam Pondok Tradisional ke Pondok Modern di Thailand Selatan, Skripsi, Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah, UIN Sunan Kalijaga.

Said Usman dan Jalaluddin. (2014). Filsafat Pendidikan Islam: Konsep dan perkembangan pemikirannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Smith M. Louis M. (2005). “Metode Biografis” dalam Norman K. Denzin dan Yvonna S. Lincoln.

Surin, Pitsuan. (1989). Islam di Muangthai : Nasionalisme Melayu masyara-kat Patani. Penerjemah, Hasan Basri ; pengantar, M. Dawam Rahardjo, Jakarta, LP3ES.

Taufiqillah, Muhammad. (2017). Perjanjian Anglo-Siam 1909. M Tuluagung : Jemap.

Tuweaku, Kuiffandee. (2013). Strategi Pengebangbangan Dakwah Majelis Agama Islam Pattani, Skripsi, jurusan Manajeman Dakwah, Fakultas Dakwah, Universitas Islam Negeri Sunan KaliJaga Yogyakarta.

Zaman, Muhamad Kamal K. (1996). Fathoni 13 Ogos. Kelanta.

Zuhairini. (2004). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Malang: UIN Press.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Chesueni, Solahuddeen, Nur Alfan Baheem, Daneeya Lohmi, Taufik Nugroho, Difla Nadjih, and Ibroheem Ha. “Madrasah Al-Maarif Al-Wathaniyah, Artikulasi Pembaharuan Pendidikan Islam Haji Sulong Di Patani”. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 2, no. 1 (December 30, 2022): 37–52. Accessed October 12, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/1358.

Issue

Section

Articles