Upaya Pengawas Madrasah Dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Menggunakan Fasilitas Voice Note Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh

Melalui Kegiatan Pendampingan Di MA Kedurang Bengkulu Selatan Tahun 2020

  • Marusdi Marusdi
Keywords: ability, mentoring, voice notes, learning media

Abstract

The research problem is the low ability of teachers to use the Whatsapp Voice Note facility as a distance learning medium. The research subjects were 12 teachers. Data collection techniques using observation and documentation techniques. Data validation with triangulation technique. Data analysis was carried out by comparing the results in the initial conditions, the results of the first cycle, the results of the second cycle. The results of the initial condition study showed that the teacher's ability was an average value of 44.00 (LESS). In the implementation of the first cycle the results of the assessment showed the number 66.83 (enough). In the implementation of the second cycle the results of the assessment showed an average value of 86.33 (GOOD). Looking at the data obtained from research results in research activities, it can be concluded that the assistance carried out by Madrasah Supervisors to 12 teachers at MA Kedurang, Kedurang District, South Bengkulu Regency was declared successful in increasing the ability of teachers to use the Whatsapp Voice Note facility as a distance learning medium.

References

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta. Rineka Cipta

Gultom, P. (2022). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar PAI Dan BP Materi Bersikap Dan Berperilaku Jujur Menggunakan Aplikasi Voice Note Whatsapp Pada Siswa Kelas V SDN 173105 Tarutung Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/2022. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 43–56.

Harianja, S. (2022). Pelaksanaan Kegiatan iHT Dengan Aplikasi Google Meeting Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Menyusun RPP Daring Masa Pandemi COVID 19. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V7I1.956

Hidayat, F., Hidayat, I., Ghofur, A., & Setiawan Santoso, F. (2021). Penanganan Kesehatan Pasien Reaktif COVID-19 Melalui Terapi Zikir Dan Lingkungan Wawasan Pengalaman Subyektif. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V11I1.424

Kemenag (2012) PMA No. 2 Tahun 2012 Tentang Pengawas Madrasah Dan Pengawas Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah, Jakarta. Indonesia.

Mansyur, U., Alwi, E. I., & Akidah, I. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru dalam Memanfaatkan Google Form sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 23–34. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V7I1.1112

Nurhasanah. (2007). Kamus Besar Bergambar Bahasa Indonesia untuk SD dan SMP. Jakarta. PT. Bina Sarana Pustaka.

Patrick. (2009) Edo Journal of Counselling, Strategies For Improving Supervisory Skills For Effective Primary Education In Nigeria, Vol. 2, No. 2, 2009

Poerwadarminta, W.J.S. (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Purwasasmita, M. (2010). Memaknai Konsep Alam Cerdas dan Karifan Nilai Budaya Lokal (Cekungan Bandung, Tatar Sunda, Nusantara, dan Dunia) Peran Local Genius dalam Pendidikan Karakter Bangsa. Prosiding Seminar. Bandung: Widya Aksara Press.

Rukhiyah, Y., Ibrohim, B., & Karunia, N. (2022). Penanaman Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Oleh Orang Tua Muslim Kepada Anak Usia Dini Saat Wabah COVID-19. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 12(1), 171–184. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V12I1.1200

Santoso, F. S. (2020). Masa Depan Pendidikan Hukum Islam Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Refleksi Pembelajaran Di Masa Kedaruratan COVID-19. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 10(1), 13–26. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i1.378

Sudjana, Nana. (2012). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Supriyanto, S. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva Melalui Kegiatan In House Training. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(2), 107–120.

Suryani, Rani. (2017). Fungsi Whatsapp Grup Shalehah Cabang Bandar Lampung sebagai Pengembangan Media Dakwah dalam Membentuk Akhlakul Kharimah, Undergraduate thesis, UIN Raden Intan Lampung.

Tuminto, Didik. (2007). Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Rajawali Pres

Uno, Hamzah. B. (2010). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta. Bumi Aksara

Published
2022-08-05
How to Cite
Marusdi, M. (2022). Upaya Pengawas Madrasah Dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Menggunakan Fasilitas Voice Note Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh. Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(2), 201 - 2014. Retrieved from https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/awtjhpsa/article/view/1318
Section
Articles