Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Subtema Kegiatan Di Sore Hari Melalui Whatsapp Group Dengan Pendampingan Orang Tua
Pada Siswa Kelas I SD Negeri Kajar Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/2022
DOI:
https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i2.1145Keywords:
interest, learning outcomes, whatsapp groupAbstract
This classroom action research aims to increase interest and learning outcomes using the whatsapp group application in the subject of the activity sub-theme in the afternoon of first graders at SDn Kajar. The research subjects were 26 students. Data collection techniques using the method of test, observation and documentation. The data validation technique uses source triangulation. Data analysis used descriptive qualitative technique. The students' learning interest in the initial condition was 9 students or 34.62%, to 65.38% or 17 students, and 92.31% or 24 students in the second cycle. The average value of the initial conditions was 59.62 increased to 68.33, and 78.08 in the second cycle, while the level of mastery learning from 8 students or 30.77% to 16 students or 61.54% and 23 students or 88, 46% in the second cycle. This increase in learning outcomes can not be separated from the skills of teachers and students' interests. Referring to the research indicators, namely 85% of students experienced individual learning completeness 70, the research was declared successful.
Downloads
References
Anni, Chatarina Tri, dkk. (2004). Psikologi Belajar. Semarang : UPT UNNES Press.
Bilfaqih, Y., Qomarudin, M.N., (2015). Esensi Penyusunan Materi Daring Untuk Pendidikan Dan Pelatihan. Yogyakarta: DeePublish.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Gultom, P. (2022). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar PAI Dan BP Materi Bersikap Dan Berperilaku Jujur Menggunakan Aplikasi Voice Note Whatsapp Pada Siswa Kelas V SDN 173105 Tarutung Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/2022 . Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 43–56.
Harianja, S. (2022). Pelaksanaan Kegiatan iHT Dengan Aplikasi Google Meeting Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Menyusun RPP Daring Masa Pandemi COVID 19. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V7I1.956
Hidayati, I. S., Putri, P. O., & Sarumaha, Y. A. (2021). PENINGKATKAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD NEGERI PREMBULAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI). Intersections, 6(2), 30–37. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V6I2.1111
Iskandar, Harun. (2010). Tumbuhkan Minat Kembangkan Bakat. St Book.
Jumiatmoko. (2016). Whatsapp Messenger Dalam Tinjauan Manfaat Dan Adab. Wahana Akademika, 3(1), 51–66.
Laelasari, E., Apipudin, Hermana, A., Purwanti, S., Khorunnisaa, A., Nulaela, N., Wahyudi, D., Juwitaningsih, D., & Darma, C. (2016). Model Pembelajaran Paket C Daring(Edithole (ed.)). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Nihayah, L., & Retnani, W. (2017). Manfaat Hipnoterapi Terhadap Minat Belajar Bagi Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Psikologia : Jurnal Psikologi, 1(1), 3. https://doi.org/10.21070/psikologia.v1i1.737
Pranajaya, & Hendra Wicaksono. (2018). Pemanfaatan Aplikasi WhatsApp (WA) Di Kalangan Pelajar (Studi kasus Di MTs Al Muddatsiriyah dan MTs jakarta Pusat). Prosiding SNaPP2017 Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, Vol 7, No.1, 98–109.
Pustikayasa, I. M. (2019). Grup WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 53–62.
Rosalia Emmy, (2016). Menjadi Orang Tua Cerdas Tips Mendampingi Anak Belajar, Yogyakarta: PT Kanisius.
Salichah, S. M. (2021). Meningkatkan Minat Serta Hasil Belajar PAI Dan BP Melalui Metode Diskusi Kelompok. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 103–114. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V6I2.798
Slameto, (2003). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta: PT. Rineka Cipta
Suprijono, Agus. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Jaya
Wiryasaputra, 2016. Pendampingan Dan Konseling Pisikologi, Yogyakarta: Galang Press
Yensy, N. A. (2020). Pemahaman Konsep Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Concept Attainment. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(01), 64–74
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tasmini Tasmini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.