Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Materi Jenis-Jenis Tanggung Jawab Sebagai Warga Masyarakat Melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning
Dengan Media Voice Note Whatsapp Pada Siswa Kelas V SDN Bonang Semester 2 Tahun Pelajaran 2020/2021
DOI:
https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v1i2.1143Keywords:
activity, learning outcomes, CTL, WhatsApp voicenoteAbstract
The type of research is Classroom Action Research (CAR) which includes four components, namely planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 17 students. Data collection techniques using observation techniques, tests and documentation. Validation of data using triangulation technique. The data analysis method used qualitative data analysis. The results showed an increase in student activity from 6 students or 35.29% in the initial condition, in the first cycle there were 11 students or 64.71%, and in the second cycle there were 17 students or 100%, and student learning completeness from the condition only 4 students or 23.53%, in the first cycle there were 10 students or 58.82%, and in the second cycle there were 15 students or 88.24%. The average learning outcomes increased from 58.82 to 67.06 and 77.06 in the second cycle. Based on the explanation above, it can be concluded that the CTL method with the Media Voice Note WhatsApp can increase the activity and learning outcomes of class V students at SDN Bonang Semester 2 for the 2020/2021 academic year.
Downloads
References
Agus Suprijono. (2009). Cooperative Learning, Teori & Aplikasi PAIKEM. Surabaya: Pustaka Pelajar.
Anton, M, Mulyono. (2001). Aktivitas Belajar. Bandung: Yrama
BSNP. (2006). Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.
Cholisin. (2000). Materi Pokok Ilmu Kewarganegaraan-Pendidikan. Kewarganegaraan. UNY. Yogyakarta
Dharma Kesuma. (2012). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta
Gultom, P. (2022). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar PAI Dan BP Materi Bersikap Dan Berperilaku Jujur Menggunakan Aplikasi Voice Note Whatsapp Pada Siswa Kelas V SDN 173105 Tarutung Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/2022 . Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 43–56.
Hermawan, T. (2016). Pengaruh Kemampuan Bertanya Terhadap Hasil Belajar. Intersections, 1(1).
Najimuddin, A. (2021). Implementasi Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Talking Stick (CLTTS) Bagi Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Di SMPN 1 Mandirancan. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(1), 11–24.
Oemar, Hamalik. (2008). Metode Belajar dan Kesulitan-kesulitan Belajar. Bandung: Remaja Karya
Poerwadarminta, W.J.S. (1992). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: PN. Balai Pustaka
Samsuri. (2011). Pendidikan Karakter Warga Negara, Yogyakarta: Diandra Pustaka. Indonesia.
Sanjaya. (2007). Metode pembelajaran. Jakarta : Kencana
Saragih, J. P. (2021). PENINGKATAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR FISIKA MATERI GERAK LURUS MELALUI PEMBELAJARAN DARING BERBASIS WHATSAPP GROUP SISWA KELAS X IPA-1 SMA NEGERI 1 SIBORONGBORONG SEMESTER 2 TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Intersections, 6(2), 38–46. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V6I2.897
Sarinem, & Putri, P. O. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATH UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWAA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Intersections, 5(1), 15–20. https://doi.org/10.47200/INTERSECTIONS.V5I1.511
Sarumaha, Y. A. (2016). Perubahan Pembelajaran Yang Berpusat Pada Guru Ke Berpusat Pada Siswa. Intersections, 1(1).
Sirait, L. (2021). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Masalah, Fakta Dan Opini Sebuah Artikel Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 179–190. https://doi.org/10.47200/JNAJPM.V6I2.890
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agus Zaenudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.