Pengaruh Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi Siswa di SMK Muhammadiyah 3 Terpadu Pekanbaru

Authors

  • Ahmad Anshori Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Ani Susiani Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Nady Ainulyaqin Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Mahfuzah Ilma Daulay Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rizky Fadillah Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.47200/aossagcj.v5i2.3324

Keywords:

Efficient administrative services, Digital information systems, Digital transformation

Abstract

This study aims to describe the impact of the implementation of the Education Management Information System (EMIS-Pendidikan) on the quality of student administration services at SMK Muhammadiyah 3. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through direct observation and interviews with administrative staff and teachers. Data analysis was conducted through data reduction, data presentation, and conclusion drawing to identify MIS usage patterns and their impact on administrative services. The results show that the implementation of MIS, such as e-Raport and Pijar Online, has a positive impact on efficiency, accuracy, transparency, and service satisfaction. Interview data showed an increase in the speed of grade processing, a decrease in input errors, and ease of access to information for students and parents. However, the effectiveness of MIS is still influenced by limitations in digital infrastructure, user technological literacy, and managerial support. Therefore, improving human resource competency and strengthening technological facilities are key to the success of school digital transformation.

References

Abdullah. (2020). PENGARUH SISTEM INFORMASI MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN KOMPETENSI SOSIAL GURU TERHADAP KEPUASAN ORANG TUA PESERTA DIDIK SD ISLAM AL AZHAR 2 PASAR MINGGU TESIS. SSRN Electronic Journal, 1(1), 1689–1699. http://www.soas.ac.uk/cedep-demos/000_P506_RM_3736-Demo/module/pdfs/p506_unit_01.pdf%0Ahttps://ejournal.poltektegal.ac.id/index.php/siklus/article/view/298%0Ahttp://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.jana.2015.10.005%0Ahtt

Dewi, D. S., Hilma, D., & Cahyadi. (2024). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan (SIMDIK): Analisis Faktor Pendukung dan Penghambat. Jurnal Global Futuristik, 2(1), 44–50. https://doi.org/10.59996/globalistik.v2i1.356

Gea, W. U., Nasution, M. I. P., & Sundari, S. S. A. (2022). Pengembangan Sistem Informasi Manajemen Pada Pendidikan Di Era Globalisasi. JUEB : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(4), 48–53. https://doi.org/10.57218/jueb.v1i4.449

Hasan, M. fuad, & Arisyahidin. (2024). Pengaruh Sistem Informasi Manajemen Dan Kualitas Pelayanan Administrasi Sekolah Terhadap Kepuasan Orang Tua Peserta Didik SMP Islam Plus Hidayatut Thullab. 24(April), 110–121.

Kristanti, T., & Putra, H. R. (2025). Penerapan Sistem Informasi Manajemen di Sekolah untuk Meningkatkan Efisiensi Administrasi dan Pembelajaran. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 238–251. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah/article/view/1684

Malik, W. M., Chotimah, C., & Junaris, I. (2024). Sistem Informasi Manajemen dalam Mendukung Layanan Administrasi di Sekolah. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 173–185. https://doi.org/10.37348/aksi.v2i3.446

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2333

Palu, M. R. D. (2022). PENERAPAN SISTEM INFORMASIMANAJEMEN DALAM PENDIDIKAN. Juli2022.

Shobri, M. (2024). Peran Sistem Informasi Manajemen Pendidikan dalam Meningkatkan Transparansi dan Akuntabilitas di Lembaga Pendidikan Islam. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 78–88. https://doi.org/10.37348/aksi.v2i2.302

Siswanto, R., Darmawan, N., & Rudiana, U. (2024). Peran Kepemimpinan Dalam Manajemen PerubahanPendidikan Digital: Membangun Budaya Inovasi DiSekolah. Jurnal Media Akademik (Jma), 2(9), 3031–5220.

Wiswandewi, N. K., Sudewi, N. K. Y. S., Purniasih, K. S., Widnyani, N. N. A., Maharani, N. K. A. W., & Werang, R. B. (2023). Faktor-Faktor Penghambat Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah di SD Negeri 5 Banyuning. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31653–31657.

Rahayu, S., & Wicaksono, A. (2023). Budaya digital di sekolah dan dampaknya pada kualitas pelayanan. Jurnal Pendidikan Manajemen Sekolah.

Suryadi, I. (2022). Efisiensi operasional sekolah melalui digitalisasi administrasi. Jurnal Manajemen Pendidikan.

Ananda, R., & Pratama, R. (2023). Integrasi data akademik dalam sistem informasi sekolah. Jurnal Pendidikan Pedagogik.

Wibowo, A., & Pratama, F. (2021). “Pemanfaatan E-Raport dalam Meningkatkan Efektivitas Penilaian di Sekolah Menengah.” Jurnal Inovasi Pendidikan Digital, 4(3).

Fattah, N. (2019). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fitriani, N. (2021). Kesiapan tenaga administrasi sekolah dalam menghadapi digitalisasi pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan. 13(2), 115–124.

Suryadi, M., & Setiawan, A. (2020). Tantangan implementasi sistem informasi manajemen di sekolah dan madrasah. Jurnal Teknologi Pendidikan. 8(1), 45–56.

Suryadi, A., & Setiawan, R. (2020). Implementasi SIM dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 7(3), 210–220.

Published

2025-12-01

How to Cite

Anshori, A., Susiani, A., Ainulyaqin, N., Daulay, M. I., & Fadillah, R. (2025). Pengaruh Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi Siswa di SMK Muhammadiyah 3 Terpadu Pekanbaru. Academy of Social Science and Global Citizenship Journal, 5(2), 98–108. https://doi.org/10.47200/aossagcj.v5i2.3324