Peran PKn dalam Membentuk Budaya Anti-Perundungan di Lingkungan Sekolah Dasar

Authors

  • Ratna Kartika Sari Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Abdul Gofur Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.47200/aossagcj.v5i1.2831

Keywords:

Anti-bullying culture, Teacher, Character Education, Civic Education, Elementary School

Abstract

Bullying in elementary school environments is a serious challenge in education that negatively impacts students' character development and psychological well-being. Civic Education (PKn) holds strategic potential in preventing bullying by instilling values of democracy, tolerance, empathy, and social responsibility. This study aims to examine the role of PKn in fostering an anti-bullying culture in elementary schools through a library research method. Data were collected from various academic literature and analyzed descriptively and qualitatively. The findings indicate that value-based PKn learning can raise students' moral awareness about the importance of living peacefully and respecting differences. Civic Education teachers play a significant role as role models in internalizing anti-bullying values through contextual learning strategies. Furthermore, the “Roots” program by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology (Kemendikbudristek) and UNICEF, which involves students as agents of change, strengthens the synergy between character education and civic learning. Thus, PKn contributes greatly to creating a safe, inclusive, and bullying-free school environment.

References

Anggraini, D. R., & Saripah, I. (2024). Peranan Keluarga dalam Mencegah Perundungan pada Anak Usia Sekolah Dasar. Journal of Community Empowerment, 2(1), 25–32.

Arfah, M., & Wantini, W. (2023). Perundungan di Pesantren: Fenomena Sosial pada Pendidikan Islam:(Studi Pada Pesantren Ulul Albab Tarakan). Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(2), 234–252.

Azizah, S., Adha, M. M., & Putri, D. S. (2023). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Mencegah Perilaku Bullying pada Siswa. De Cive, 3(3), 69–78.

Biyau, H. (2023). Peran Guru PPKn Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Integritas Sebagai Upaya Pencegahan Bullying di SMP Negeri 11 Kabupaten Sorong. Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong.

Efendi, L., Syawaluddin, S., Yarni, L., & Santosa, B. (2023). Pengaruh Program Anti-Perundungan (Roots) terhadap Perubahan Perilaku Perundungan pada Siswa di SMP Negeri 1 Banuhampu, Kabupaten Agam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 11201–11219.

Handayani, S., Sion, H., & Azahari, A. R. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Manar Pangkalan Bun Kabupaten Kotawaringin Barat. Journal of Environment and Management, 1(2), 152–163.

Hasoloan, J., Permana, I., Gunawan, M. S., Iskandar, H. Y., & Heryanto, Y. (2019). Pancasila Dan Kewarganegaraan. Deepublish.

Humaeroh, S., & Dewi, D. A. (2021). Peran pendidikan kewarganegaraan di era globalisasi dalam pembentukan karakter siswa. Journal on Education, 3(3), 216–222.

Istianah, A., Darmawan, C., Sundawa, D., & Fitriasari, S. (2024). Peran pendidikan kebinekaan dalam pendidikan kewarganegaraan untuk menciptakan lingkungan sekolah yang damai. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 15–29.

Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.

Lubis, M. A. (2020). Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan:(PPKN) DI SD/MI: Peluang Dan Tantangan Di Era Industri 4.0. Prenada Media.

Maemunah, M., Sakban, A., & Kuniati, Z. (2023). Peran Guru PPKn Melalui Pembimbingan Intensif Sebagai Upaya Pencegahan Bullying di Sekolah. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 11(1), 43–50.

Nursehah, A., Rohayati, Y., Al-Muyassaro, M. A., & Hidayani, S. (2024). PERAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENCEGAH BULLYING DI SEKOLAH. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(10), 7923–7931.

Retnasari, L., Hidayah, Y., & Dianasari, D. (2020). Urgensi Bahan Ajar Materi Pembelajaran Ppkn SD untuk Membangun Kompetensi Pedagogik Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2), 455139.

Rizqi, S. A., Salsabila, S., Hafiansyah, M. B., & Rosyidi, M. (2024). Strategi Islam dalam pencegahan bullying anak-anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 15.

Sofyan, F. A., Wulandari, C. A., Liza, L. L., Purnama, L., Wulandari, R., & Maharani, N. (2022). Bentuk bullying dan cara mengatasi masalah bullying di sekolah dasar. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 1(04), 496–504.

Taek, E. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Di Rumah Terhadap Perilaku Sosial Di Sekolah. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 2(1), 79–87.

Widiatmaka, P. (2023). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Wahana Membangun Warga Negara yang Baik dan Mengantisipasi Krisis Karakter Pemuda. Jurnal Pallangga Praja (JPP), 5(1), 7–18.

Published

2025-06-01

How to Cite

Sari, R. K., & Gofur, A. (2025). Peran PKn dalam Membentuk Budaya Anti-Perundungan di Lingkungan Sekolah Dasar. Academy of Social Science and Global Citizenship Journal, 5(1), 23–29. https://doi.org/10.47200/aossagcj.v5i1.2831